Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Groke
Alue:Aloittelijat
Aihe:Kielten vaihdosta.
Aika:26.04.2013 14:03
Kirjoitin tämän viestin aloittelijoiden ja/tai heikkosormisten näkövinkkelistä.
 
Itse pidän omilla sormillani yläräjana 9-settiä. Siis jos on 25,5" skaala, vakiovire ja toistuva tarve parin nauhan suuruisiin bendeihin, joskus harvemmin suurempiinkin. Silloin jo 9-settikin on turhan jäykkä parilla ohuimmalla kielellä bendatessa.
C#-vireellä kielet taas olivatkin koomisen letkut. Bendaukset olivat jo melkein liiankin helppoja. Eli silloin tarkkuus on se olennainen juttu, voimaa kun ei tarvita juuri lainkaan.
 
Joka tapauksessa, itse aion vakiovireellä laittaa stratoon seuraavaksi 8-setin, kenties jopa 7-setin. Jälkimmäinen olisi jo ihan uteliaisuudenkin tyydyttämiseksi mielenkiintoinen kokeilu, noin ohuita ei vain ihan joka paikasta löydy. Tampereen kivijalkakaupoista ei tosin löytynyt edes 8-settiä, mikä hieman yllätti. Netistä tai kauppaan erikseen tilaamalla toki löytyy.
 

 
Esim. ZZ Topin Billy Gibbons soittaa stratoa lyhyempiskaalaisella (= samat kielet ovat hieman löysempiä) Les Paulillaan 7- ja 8-seteillä. Black Sabbathin Tony Iommi ohennetulla 8-setillä, vaikka vire on D# jne. Stratoskaalaisillakin monet nimimiehet vetelevät 9-setillä ja/tai hieman alemmilla vireillä.
En ole koskaan kuullut tai lukenut, että vaikkapa Angus Young, Eddie Van Halen, Joe Satriani, Jimmy Page, Brian May, Jimi Hendrix, Steve Vai, Tony Iommi ja Billy Gibbons olisivat soittaneet 11-setillä tai paksummilla. Toki heitäkin jokunen löytyy, SRV kenties tunnetuimpana.
 
Tuo nyt ei tietenkään ole mikään järkevä peruste alkaa käyttämään ohuita kieliä. Mutta se kuitenkin on todiste siitä, että ohuetkin kielet voivat toimia hyvin ja kuulostaa hyviltä.
Minun sormillani ei kyllä 11-setin kanssa pärjäisi, mikäli pitäisi bendailla (siis kun vakiovire ja 25,5" skaala). Muutoin toki saattaisin pitää yhtä paljon tai jopa enemmänkin, kuin ohuemmasta kielisetistä. Vahvasormisten taas ei ole järkevää laittaa omaan makuun yliohuita kieliä. Eli yhtä oikeaa vastausta ei ole, tässäkään asiassa.
 
Itse kyllä en stratolla aloittelevalle suosittelisi 9-settiä paksumpia kieliä, ellei satu olemaan riittävän vahvasorminen soittaja. Siis mikäli on tarkoitus opetella myös soolokitarointia bendejä myöten.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=11&t=216689