Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Kallekorvola
Alue:Studiotyöskentely
Aihe:Raakaa rumpusoundi näytettä
Aika:23.04.2013 17:55
Muutaman asian mä muuttaisin (tai olisin tehnyt erilailla) jos ois mun proggis...
 
-Snaren vire reilusti ylemmäs. Nyt se kuulostaa hyvinkin ponnettomalta, enkä ainakaan nyt kuule "sitä iskuvoimakkuutta, skarppia maton rasahdusta ja rapeaa ätäkkiä", minkä haluisin tollasessa kamassa kuulla. "Crispness" on tolle se ameriikankielinen sana. Nyt se ei oo musta sitä. Botnea snareen ainakaan mä en hae virityksellä, vaan ensikädessä oikealla rumpuvalinnalla ja toisarvoisesti mikittämällä. Mun mielestä se rummun botne on kovasti runkosidonnainen (joissakin sitä on, ja toisista ei saa oikein millään).
 
-Tilamikkejä miksaukseen PALJON enemmän, koska niistä tulee paitsi se "voima" rumpuihin, niillä myös hallitaan setin edessä / takana -akselia. Övereitä vähän lisää kans.
 
-Bassariin hallitumpi soundi. Näissä raidoissa kuuluu se syy, miks mä haluan aina äänityksiin EQ:n mukaan jo träkätessä (voi siivota turhaa matskua pois jo ennen tallenninta). Ja sit siellä kuuluu sellanen runkoresonanssi tms. (luult bassarin sisältä, mahdollisesti etukalvosta. Mene tiedä...), joka mua häiritsee.
 
-Tomit on musta ihan OK, vaikkakin liian kuivat ja pienet ilman sitä tilaa...
 
-Tilasointi tekis tosiaan kaikille rummuille hyvää. Stereona tallennettuna mieluusti, kun pääsee säätämään myös leveyssuunnassa. Kunnollinen tilaraita on näinä päivinä varmaan maailman aliarvioiduin asia...
 
-Editointi mun maailmassa aina koko rumpuryhmään. Ne flamit kuulostaa aina paskalta, eikä ne kauheen hyvin sinne matskuun koskaan huku. Kuuluvat selvästi, tai vähemmän selvästi, mut silti kuuluvat aina.
 
-Tuotantoon ja editointiin selvyys siitä, et missä kohtaa ollaan leikkaamassa otosta toiseen. Katkeilevat pellin hännät eivät ole optio.
 
Vaikee sanoa mitään pelkkiin rumpuihin, niinkuin joku ylempänä totesi. Kaikki on niin kontekstiriippuvaista. Mut näin siis kommentoin pelkkiin pannuraitoihin.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=216904