Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:MarkoA
Alue:Kitarat: kitarakamat
Aihe:Gibson ES-335, 339, 345, 355 - vai mikä?
Aika:10.04.2013 10:31   (muokattu 10.04.2013 10:32)
Hyvä topic. Oli itsellä "ajankohtainen" viistoista vuotta sitten ;)

Eli kauhea hinku oli saada puoliakustinen Gibson, tarkemmin siis 335 tai sen johdannainen. Sain tuolloin lainaan 345:n jolla sitten soittelin ja tutustelin intrumenttiin ja sen ominaisuuksiin tarkemmin.

Tuolloin tykästyin 60s slim kaulaan kovasti. Samaten oli tavallaan yllätys kuinka näppärä soitin on kyseessä ja miten se sopii istualleen sekä seisaalleen, eikä ole mitenkään ison tuntuinen vaikka se kuvissa joskus siltä näyttääkin.

Kuitenkin Varitone tuntui mulle aivan turhalta. En yksinkertaisesti osannut oikein käyttää sitä mihinkään. Toki siitä lähtee melkoinen kokoelma eritavalla "leikattuja" soundeja, mutta jotenkin se vain ei tuntunut milloinkaan kovin toimivalta. Onkohan täällä 345 soittajia jotka käyttää Varitonea aktiivisesti soitossaan?

Yhtenä vaihtoehtona tuolloin oli JAK:n valmistama pienempi 335 (kuten 339), mutta sitäkin aikani mielessä pyörittelin ja tulin siihen tulokseen, että jossain vaiheessa alkaa sitten kumminkin haluttaa täyskokoinen 335. Se kun on kuitenkin SE kitara josta nuo muut kaikki on johdettu.

Ostin 97 ES 335 the DOT:n 60s slim kaulalla uutena. Päivääkään en ole katunut. Ainoana negatiivisena seikkana on kitaran arvo. Eli sitä kuitenkin tulee varjeltua hieman tarkemmin kun se on niin kallis. Soitannollisesti se on mulle itse täydellisyys. Ja kuitenkin niin yksinkertainen. Ennen tuota mulle Les Paul oli ykkös kitara. Mutta 335:n hankinnan jälkeen Les Paulit jäi telineeseen pikkuhiljaa. 335 antaa sen verran avoimemman ja kevyemmän soinnin. aikka ero onkin pieni, niin se on silti itselle soittaessa merkittävä. Tästä ajattelenkin, että jos tuollaista kitaraa harkitsee, niin nuo pienempikoppaiset kannattanee unohtaa heti alkuunsa. Ostaa ensin sen alkuperäisen ja joskus myöhemmin voi kokoelmaa lisätä sitten niillä variaatioilla.

Lähinnä harkinnan arvoisena juttuna pitäisin, että kumman kaulan 60s slim vaiko 50s mallisen haluaa. Itse pidän molemmista, mutta rahani laitoin 60s malliin. Jotenkin se siro kaula sopii tuohon kitaraan. Tosin tuhti malli sopii myös.. hmm...

Edit: ja se pakollinen http://muusikoiden.net/dyn/users/265.jpg
Kuvassa ei flame näy, vaikka sitä onkin runsaasti.
Copyright ©1999-2017, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=216649