Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Anonymous-jazz
Alue:Tanssimusiikki
Aihe:Jami-skenen kulttuuri
Aika:05.04.2013 01:31   (muokattu 05.04.2013 01:33)
Avasin tän ketjun nyt tänne huttuosastolle, koska tiedän että täällä kirjoittelee kuitenkin eniten oikeita muusikoita. No mutta itse asiaan, elikkäs sitä mulla oli tässä ajatuksen päällä että kun noissa jameissa on tullut pyörittyä aika paljon täällä Helsingin suunnalla. Niin on tullut nähtyä erilaisia jameja.
 
On rock-jameja, on blues-jameja, jazz-jameja sekä sitten sellaisia jameja, joissa on vieläkin vapaampi meininki mitä vetää jne.
 
Niin kuitenkin aika usein törmää sellaiseen asiaan, että näkeekin sellaista toimintaa että jamit muuttuvatkin vain yksittäisten harrastelijabändien väliseksi konserttiestraadiksi, jonne tullaan vain vetämään ennaltaopeteltuja cover-biisejä, joiden suhteen on ehdoton asenne että kaikki äänet tulee soittaa juuri kuten ne ovat levyllä tai ylöskirjoitettu. Eli tämä vie sitten lähes täysin pois sen oikeisiin jameihin kuuluvan spontaanisuuden ja ennakkoluulottoman improvisaation. Jos bändit haluavat tulla soittamaan ennalta opeteltuja biisejä, niin keikat on sitä varten.
 
Minun mielestäni jamit ovat parhaimmillaan sellaisia tapahtumia, missä pääsee soittamaan toinen toistaan hienojen muusikoiden kanssa ja yleensä sitä parempi lopputulos mitä lahjakkaampaa jengiä on lauteilla ja usein vieläpä toinen toisilleen tuntemattomia entuudestaan. Joten silloin ei voida enää puhua siitä, että siellä soitettaisiin bändikämpällä vuositolkulla yhdessä hiottuja biisejä.
 
Toki se on selvää, että jokainen ei ole seppä syntyessään ja ei jokainen jameihin tullut muusikko pysty tulemaan lavalle ja alkaa vain korvalla menemään muiden seassa ja kuitenkin kuullen kaikki soinnut reaali-ajassa missä mennään. Tarkoitan sitä, että ei lahjakkuudesta ole kenenkään kohdalla haittaa missään soittotilanteessa. Mutta rock-poliisithan ovat asiasta toki eri mieltä ja siihen maailmaan eivät kuulu oikein improvisaatiotkaan, vaan soolot soitetaan kuten ne on myös vedetty levyllä.
 
Huom. tämän threadin tarkoituksena on vain herättää rakentavaa keskustelua, että ei ollut tarkoitus dissata. Minun mielestäni esim. täällä Helsingissä on tällä hetkellä aika hyvä jami-skene ja se voi paremmin kuin koskaan ja saisi myös pysyä samana jatkossakin.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=6&t=216549