Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:hallu
Alue:Kitarat: kitarakamat
Aihe:Minkälainen laite on overdrive?
Aika:30.03.2013 17:39   (muokattu 30.03.2013 17:42)
Pohjustan asiaa ensin kertomalla, että minulla on vahvistin joka reagoi voimakkaasti siihen minkälaisia laitteita siihen on kytkettynä (Fender BDV). Olen tässä kokeillut kotosalla kaikenlaista sen kanssa ja kun olen säröjen ihmeelliseen maailmaan tutustunut, niin olen huomannut särösoundin syntyvän monien asioiden yhteisvaikutuksella. Aikaisemmin luulin, että vahvistimen särökanava säröttää sitä ääntö, mutta itseasiassa se särö on hyvin erilainen eri kitaroilla ja varsinkin jos on muita laitteita. Esimerkiksi Gibson LesPaul tai Carvin tuottavat paljon särökkäämmän soinnin kuin vaikkapa Telecaster tai Stratocaster. Kun mukaan sotketaan vielä kitaroiden sävysäädöt niin on aikamoinen sillisalaatti valmis.
 
Olen nyt sitten kokeillut boostailla tuota särökanavaa myös erilaitteilla ja esimerkiksi compressorilla särökanavan voi ajaa yli niin, että tuosta rouheasta bdv:stä tulee suorastaan hevi tai ainakin rokkivahvari. Puhtaalla etuasteella voi myös ajaa sitä särökanavaa lisää ruttuun ja olen tuon pedaltonen lisäksi kokeillut boostata sitä ihan vain mikrofonietuasteella (ei ollut oikein hyvä se mikkietunen). Nyt viimeksi kun tuota kaikulaitetta olen funtsinut, niin kuulin että jotkut ajavat myös kaikulaitteella särökanavaa ruttuun lisää. Vaihtoehtoja on siis monia ja jokainen tarjoaa kylkiäisenä uusia mahdollisuuksia.
 
Kysymykseni siis koskeekin varsinaisia overdrivepedaaleja. Eli tekeekö se oikeastaan muuta kuin ajaa sen vahvistimen etuasteen yli? meinaan, että jos pukkaan vahvistimen ruttuun tuolla kompressorilla "sensitivity" ja "compress" nollassa, niin miten se eroaa että käyttäsin siihen overdrivepedaalia? ymmärrän kyllä että erilaiset laitteet tarjoava erilaista tonea, mutta lähinnä ajan takaa että onko overdrivessä jokin olennainen ja käänteentekevä tekninen ero muihin pedaaleihin verrattuna?
 
Mulla noi vehkeet on semmoisia yhden tempun poneja eli yksinkertaisia ja analogisia. Välillä on hauskaa käyttää jotakin laitetta muuhun kuin mihin se on tehty, mutta olisiko elegantit tehtaalla suunnitellut ratkaisut loppupelissä kuitenkin parempia?
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=216454