Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:hallu
Alue:Kitarat: kitarakamat
Aihe:Paino->akustinen ääni vs. sähköillä
Aika:17.02.2013 19:21
trih: Eikös ne legendaariset 50-luvun Les Paulit ole nimenomaan kevyitä? Akustinen värinä sähkökitarassa on huono juttu, mutta on se mukava tietenkin että jotain värinää tuntee soitellessa, vaikka itse ääni tulee jostain muualta.
 
Painolla tai valmistusmaalla ei oman kokemuksen mukaan ole väliä puiden toimintaan sähkökitarassa. Jotkut puut vaan toimii kivasti sähkärissä, oli ne sitten mitä lajia tahansa. Yksilömeininkiä siis. Siksi olen yrittänyt olla kangistumatta kaavoihin, että mahonki olisi tumma ja vaahtera kirkas jne, koska on keksitty equt vahvareihin ja vaihtomikkejäkin löytyy miljoona vaihtoehtoa. Puiden toimiminen tärkeintä, kitara toimii jos toimii ;) Biisit pystyy soittamaan millä vaan, mutta mukavinta tietysti soitella hyvin soivalla kepillä.

 
No en minä niistä viiskytluvun lespauleista tiedä enkä ole heillä päässyt soittamaan. Joskus vaan kitarapajan sivuja selaillut kun siellä ne painot yleensä ilmoitetaan, niin panin merkille että vanhat LesPaulit olivat usein yllättävän painavia siis lähempäne neljää kuin kolmea kiloa ja monesti ylikin neljä kiloa.
 
Itse enole myöskään mainittavaa eroa puiden painoissa suhteessa sointiin huomannut, mutta ihan totta, että painavapuinen kitara ei "tärise" samalla tavalla kuin kevyt kitara. Minä uskon, että LesPaul saadaan kevyeksi kevennysporauksilla ja jos se on umpipuuta, niin kolmen kilon paino tai alle täytyy merkitä sitä, että se on tehty styroksista. Puu vaan painaa jonkin verran ei sille minkään mahda. No jaa se oikein vanha kitara on tietenkin voinut kuivua aika perusteellisesti, mutta ei kai sitä vettäkään nyt kilotolkulla siellä puussa voi olla???
 
Varman joku paremmin perillä oleva taho voisi (kettu esimerkiksi) voisi tätä asiaa selventää. Itse en oikeasti tiedä näistä mitään enkä oikeastaan tunne edes isompia intohimoja puiden painoon.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=215647