Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Tomasi
Alue:Kitarat: soittaminen
Aihe:Biisin/demon tekoprosessi.
Aika:13.02.2013 21:11   (muokattu 13.02.2013 21:19)
Vuodesta miekka ja kypärä tullut jonkinmoisia ralleja eri genreissä nikkaroitua yksin ja välillä porukalla, tosin enemmän syntsävetoisesti. Atari ST oli mainio sekkarikone. ;) Silloin ennen biisintekoon ja ennenkaikkea hieromiseen vierähti varsin paljon aikaa.
 
Nykyisin kun työn ja perheen vuoksi aikaa ei pilvin pimein ole, niin biisin tekaisee suht nopeasti. Viikon sisällä tyypillisesti käyttäen tunti- puoltoista per päivä. Viikonloppuna voi joskus yhtäsoittoa väkrätä vahingossa useamman tunnin. Varsinkin jos muu perhe on jossakin mummolassa poikkeilemassa tms. Sanat keksii sitten sporassa työmatkalla parin päivän aikana ja vetäsee sitten purkkiin joku aamu duunissa, ennenkuin muut pamahtaa paikalle. Yleens aiheena joku juttu mikä on ollut silloin muuten mielessä.
 
Tätä nykyä tekokamppeina on läppäri, Logic Pro muutamilla softasyntsillä, MIDI-kiippari, läjä kitaroita ja Amplitube/Yamahan thr-10, basso, pari saksofonia, USB-konkkamikki ja Rolandin pienet moposähkörummut muutamalla rumpusämpleplugarilla.
 
Jonkunsortin muistiinpanomaisen lähtöön, eli a-osa tai kertsin yhteen kiertoon soittelee kitarat, bassot rummut ja syntsät talteen illan aikana. Tuollaisia pätkiä on tallella sekalainen joukko. Joskus niistä jatkaa, yleensä ei. Nuin yleensäkin äänitys menee silleen, et laitan biisin osan looppaamaan ja soitan menemään valitulla instrumentilla. Valkkaan sitten oton, mikä meni vähiten huonosti.
 
Varmaan laatukriteeritkin on heppoisemmat kuin joskus, mut mä luulen et nykyinen filosofia koko hommaan liittyy enemmän siihen et miksi saa aika nopeasti settiä aikaan. Ei sitä enää yritäkään mailaa puristaen saada just sitä alkuperäistä mukanerokasta kelaa kiteytettyä, vaan homma jotenkin evolvoituu ja mutatoituu hupipäissään tehdessä joksikin ihan muuksi ja odottamattomaksi. Niin että yllättyy lopuksi itsekin, jaha, tämmöistä sitten tuli tehtyä. Itse asiassa paljon hauskempaa ja mielenkiintoisempaa, kuin eksakti tavoite. Hassusti tunkee nuoruuden Depeche Mode ja goottivaikutteet näemmä aina vahingossa pintaan, vaikken ole niitä kuunnellut varmaan pariinkymmeneen vuoteen.
 
Toki tuon tekemisen orgaanisen luonteen vuoksi sitten miksausmielessä homman organisointi on totaalisen järjetön. Raitoja on julmettu määrä ties mitä kilkutuksia. Ollut aina mun helmasynti. Ammattimies varmaan itkisi, jos näkisi miten hommat kulkee ristikkäin apulähtöihin ja takaisin, joten läppäriparka huutaa hoosiannaa. :D
 
Tuommoisia viimeaikoina tullut tehtyä, loppupäässä uusimmat, joissa edes auttavasti jo oppinut soittamaan kitaraa:
http://maihinnousu.net/a/2693
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=215584