Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Prostator
Alue:Kitarat: kitarakamat
Aihe:Tone:n (sähkötekninen) merkitys?
Aika:12.02.2013 11:31
jniska: Asiaa sivuten, mutta vähän siihen liittyenkin olen kokeillut ilman tonesäätöä olevan kitaran saundin tummentamista. Volume-potikka on 500K, johon rinnalle kolvailin erikokoisia vastuksia. 500K potikan rinnalle 1M vastus ja kokonaisresistanssi on tällöin 333K. 680K vastuksella kokonaisresitanssi 288K.
Kysymys: mites tämä nyt käyttäytyy muuten kuin potikka täysillä ?

 
Kun mikrofonia aletaan kuormittaa ( mitä vähemmän kuormitus-ohmeja, sen enemmän tarvitaan virtaa jännitteen tuottamiseksi), laskee mikrofonin resonanssipiikin voimakkuus.
 
http://www.jensign.com/mig/varycapacitance.jpg
Eli tuossa kuvasssa tuo piikki ei liiku sivusuunnassa, vaan se leikkautuu terävimmältä kohdalta hiljalleen laakeammaksi ( vrt norjan vuoret ja meidän tunturit) potikan ohmien pienentyessä.
 
Tämä johtuu siitä, että mikrofonin sisävastus on suurimmillaan resonanssitaajuudella, ja mikrofonista kuormitukseen (jonka muodostaa volumepotikka ja vahvistimen sisäänmenoimpedanssi + niiden rinnalla kaiutinkaapelin kapasitanssi) otettu virta muuttuu häviötehoksi mikrofonin omassa sisäisessä vastuksessa.
 
Joo, se teho on watteina hikisen pieni, mutta kun sitä aikansa putkilla vahvistaa,, niin yleensä alkaa kuulua... Virtakin on vain nano-amppeeriluokkaa.
 
Ja tietysti jos mikrofonia kuormitetaan oikein kovasti, jää ääntä tuottaviksi taajuuksiksi vain nuo matalat taajuudet, jolloin mikrofonin impedanssi on lähinnä käämilangan resistanssi, vaste tavallaan kuormittamattoman peilikuva.
 
Volumepotikan arvon määrittää lähinnä tuo kitarakaapelin kapasitanssi ja mikin kuormituskestävyys kompromissina. Kun volumepotikka säädetään vaikka jonnekin seiskalle, muodostaa se sarjavastuksensa ja kaapelin kanssa alipäästösuodinpiirin. Jos potikka on pieni > paremmin taajuuksia läpi> toisaalta mikin resonassi madaltuu, ja lopputulos saattaa kuulostaa jopa tummemmalle. Suuri potikka > pienempi kuormitus > tummempi alipäästösuodatus potikkaa penennettäessä> Soi hyvin volat täysillä, muuten tunkkaisemmin kaapelin kuormittaessa.
 
Stabiilein on tietysti aktiivielektronikkaa sisältävä kitara, sen mikrofoni on tunteeton kaapelin kuormalle, ja soundi pysyy matalohmisella potikalla aina samana volaa ruuvattaessa. Mikille voidaan luoda omaan soundiin mieltyvä vaste kiinteällä mikin kuormituskonkalla ennen volumepotikkaa, silloin voidaan simuloida kuormitus korvan mukaan optimaaliseksi.
 
Olen mittaillut kitarakaapeleiden kapasiansseja (minulla on suht hyvä mittalaite BK879B), ja arvot ovat siellä 300 pF- 1,5 nF riippuen lähinnä kaapelin pituudesta. Itse tykkään kyllä noista pienikapasitiivisista johdoista eniten, ainakin noilla PAFfeilla 500 kohm volumen pudotus ei syö diskantteja niin paljon. ( Mainostetaan sen verran, että Procon 3-metrinen.)
 
Toisaalta Pulliaismenetelmässä suurehkolla kuormituskapasitanssilla volumepotikka luo volaa pudotettaessa sarjavastuksen, joka toisaalta muodostaa kuormituskonkan kanssa alipäästöpiirin, mutta joka toisaalta potikan liu'un ja kuuman pään välisellä sarjavastuksella "eristää" kitaran mikin kaapelin kuormitukselta. Tavallaan saadaan kaksi eri soundia potikkaa ruuvatessa. Macpulliaisesta sovitetaan konkka-kuormitus kohdalleen kaapelin mukaan. Volat täysillä mikki resonoi alempana, volaa pudotettaessa ylempänä. Ainakin minusta Esan lopputulos kuulostaa mahtavalta!
 
Jos ajatellaan mikrofoni- vahvistin systeemiä sähköteknillisesti, oikeastaan kaapelin hajakapasitanssi on ainoa jolla on merkitystä kitaran soundin säilyvyyteen. Eli kitarakaapeli on olennainen osa kokonaisuutta! Ja tietysti kaapelin häiriösuojaus on aina tärkeä.
------------------------------------------------------
P.S. Jos täällä on mikinkäämijöitä, minulta saa Kouvolasta noutamalla vanhan Eva-ompelukoneen joka on remmivetoisena sopiva aihio käämimoottoriksi. Kaasupedaalikin löytyy, mutta ompelukuntoinen se ei enää ole. Patarautaisena sitä ei ole järkeä lähettää. Yhteyttä pikaviestiin tai Triodipajalle.
 
P.P.S. Tietääkö kukaan, oliko Hendrixin Stratossa volumepotikan johdot käännetty ristiin left-suuntaiseksi? Vai käyttikö Jimi potikkaa vastapäivään? Tällä jutskalla on merkitystä fuzzfaze toimintaan....
Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=27578