Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Groke
Alue:Kitarat: kitarakamat
Aihe:Tone:n (sähkötekninen) merkitys?
Aika:08.02.2013 11:04   (muokattu 08.02.2013 12:03)
Midrange: Itse olen aina yleensä ottanut tonepotikan pois kitaroistani ja korvannut sen humbuckerin puolituskytkimellä.
 
Toinen vaihtoehto on pitää ne molemmat. Yleinen tapa toteuttaa se on perinteisen potentiometrin korvaaminen kytkimen ja potentiometrin yhdistelmällä (esim. Push-Pull potentiometer). Eli perinteisen pyörimisen lisäksi tulee ylös-alas -liike, jolla kytkintä ohjataan.
 
Esimerkiksi Ibanezin JS-sarjassa Volume toimii ala-asennossa perinteiseen tapaan, ylös nostettuna kytkeytyy Treble Bleed mukaan. Tonekin toimii ala-asennossa perinteisesti, eli humpparien kirkkautta tarvittaessa vähentäen. Mutta ylösnostettuna se myös samalla puolittaa humpparit.
 
Saman asian olisi toki voinut tehdä myös kahdella perinteisellä potikalla + kahdella erillisellä kytkimellä. Tai yhdellä perinteisellä potikalla, yhdellä kytkimellä ja yhdellä Push-Pull-potikalla.
Makuasia, mikä kulloinkin on paras tapa. Eli ulkonäkö vs. käytettävyys, työn helppous (tarvitaanko poraamista, kaivertamista tms.), onko kitaran entiselleen palauttamisen mahdollisuus jne.
 

 
EDIT: laitetaan vielä yksi vaihtoehto. Eli säilytetään se Tone-potikka entisellään ja asennetaan kaksikelaisen mikin ympärille Seymour Duncan Triple Shot.
Joka on "Switching Mounting Ring", eli mikin ympärille tuleva kehys, jossa on kaksi mikrokytkintä. Vaatii 4-johtimisen mikin. Tällä saa 4 eri kytkentää:
- perinteinen humppari (kelat sarjassa)
- humppari kelat rinnan (sähköisesti sama kuin straton asennot 2 ja 4)
- north coil (eli puolitus yksikelaiseksi)
- south coil (sama, mutta se toinen kela. Eroavuus edelliseen riippuu mm. humpparin kelojen epäsymmetrisyydestä).
Copyright ©1999-2017, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=27578