Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Spedemix
Alue:Studiotyöskentely
Aihe:Virvelin tekeminen napakaksi ilman vuotoja?
Aika:02.02.2013 16:41
saastara: Mä luulen, että se CLA soundi syntyy enemmänkin loistavista rumpaleista, laadukkaista, hyvin viritetyistä, tuotantoon sopivista rummuista jotka soivat akustisesti upeissa tiloissa, taltioidaan laadukkailla mikeillä helvetin laadukkaan signaaliketjun läpi. Tossa vaiheessa se on aivan yksi paskan hailee mitä siinä kompurassa lukee numeroina.
 
E II: Tarkoitus ei ollut nyt siis mitenkään hyökätä sun kimppuun.. Tekstis vaan alkoi epäilyttävästi nojata mun silmissä siihen suuntaan, että muutamalla taikatempulla voidaan saavuttaa soundi joka nojaa mitä suuremmissa määrin lähtökohtaisesti äänilähteen laatuun.

 
No prob. Siksi kirjoitinkin (tokaan postaukseeni), että tuo olikin lähinnä se simppeli tekninehkö puoli asiasta. Se saundi tosiaan on monen tekijän summa ja itse heitin nyt näköjään läppää siitä, mitä siinä aivan loppumetreillä (mahdollisesti) tapahtuu.
 
Ehkäpä postaukseni voisi tiivistää muotoon: "Voisimme melko varmasti olettaa, että sitä virvelin yläkalvoa ei ole kompressoitu ainakaan 20dB:tä, viimeistään siksi, koska CLA-sedän miksaamat rumpuraidat ovat niin hyvin soitettuja".
 
saastara: E: Jos taas spesifisti miettii, niin tiloistahan toi "CLA-rumpusoundi" syntyy. Isoja huonesoundeja, paljon mattoa, sointia jota sitten vielä korostetaan kompuroilla ja kaiuilla.. Et sä jollain lähisnaren kompuroinnilla tollasta saavuta.
 
Menee hieman hiusten halkomiseksi (sallikaa tämä :D) jos sanon, että mielestäni tuo tilatekijä sedän miksauksissa on läsnä lähinnä vain silloin, kun sille on tilaa. :D Eli siis niissä kohdissa biisejä, joissa arri harventuu. Kitaravallien jyrätessä nämä asiat raidataan alaspäin pois sotkemasta saundia. Näin siis se "mitä luulen kuulevani sedän miksaamilla äänitteillä".
 
saastara: Mitä yläpäähän tulee.. Sillon kun äänitetään nauhalle, hyvillä mikeillä, hyvällä hardiksella, sitä kirkkautta ja "järjetöntä yläpäätä" ilmestyy sinne ihan kuin itsekseen.. Sitä on jälkeen päin jollain plugareilla ITB hankala tuoda lisää.
 
Tämä on totta. Kevyt transientin klippaaminen hyvällä etarilla ja yläpäätä vähän perään (vaikkapa sitten sillä iänikuisella 1073:lla) ja "ollaan jo aika pitkälti siellä".
 
Enpä tiedä onko tällä nyt hirveesti väliä, mutta olen kuullut että CLA mielellään ottaisi vastaan täysin EQ:ttamattomia rumpuja ja hoitaisi sitten myös tämän "etaripuoli/särötysasian" ihan itse omilla vehkeillään. Kaipa sen voisi perustella kontrolloidummalla ympäristöllä; poistetaan yhtälöstä "äänittäjä"-muuttuja.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=215356