Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Jaava
Alue:Livetoiminta
Aihe:Äänimiehen peukalosäännöt / Cheatsheet
Aika:01.02.2013 14:52
Sami_T:
- (puoli)parametrisen eq:n suhteen sellanen todella rujo (mutta aika usein toimiva tapa) on ensin kuunnella että miltä kuulostaa. Jos on hyvä niin ei tehdä mitään. Jos on huono niin aika usein se johtuu siitä että jotain on liikaa. Tässä kohtaa päätetään että onko se "jotain" ylhäällä vai alhaalla ja tartutaan asianmukaiseen kahvaan. Ko. taajuuskaistan gaini reippaasti plussan puolelle, pyöritetään taajuusnappulaa ja sitten kun kuulostaa todella paskalta niin leikataan siitä.

 
Tää menetelmä pitäisi aina kaikille neuvoa ensimmäisenä. Oppii samalla, että missä kohtaa eqlla löytyy honotus ja mutaisuus ja terävyys ja niin edelleen.
 
Tossa puhuttiin tosta "geneerisestä naislaulajasta" (heh), mutta sitä kun ekvalisoi tällä em. rujolla metodilla niin huomaa että keikka toisensa jälkeen se taajuusnappula pysähtyy melkein järjestäen aina suunnilleen samaan paikkaan. Mielenkiintoista.
 
Jep. Mä olen tehnyt lähinnä harrastelijateatterijuttuja ja jonkun verran harrastelijabändejä viimeaikoina. Usein laulun varsinainen soundi jää sivuseikaksi ja tärkeämmäksi nousee, saako sanoista mitään selvää.
 
- kompuran suhteen toi homma ei oo ihan yhtä simppeli. Mutta meillä jokaisella on tänä päivänä melkein järjestäen taskussa tai viimeistään läppärilaukussa joku vehje millä voi nauhoittaa yks tai kaks raitaa ääntä. Niin nauhoittaa esim. sitä laulua (tai rumpuja tai whatever) ja sitten hipsii ihan kaikessa rauhassa varastolle kompuroimaan sitä tallennetta ja pyörittää kompuran nappuloita laidasta laitaan niin se homma rupee siitä kyllä kummasti aukeemaan. Tällä tavalla esim. mulle valkeni takavuosina se että 01V:n kompuran default-attack (60 ms) ei ehkä sitten kuitenkaan oo se ihan paras asetus millä lähteä...
 
Tää on muuten hämärää tää default attack aika eri laitteissa. rolandilla on muistaakseni 30ms default attack. Sekään ei aina ole ihan paras lähtökohta. Huvittavaa verrata esimerkiksi reaperin reacomp plugariin, jonka default attack on 3ms. Mutta joo, itse harjoittelin/harjoittelen kompressoimalla raitoja vanhoilta keikkaäänitteiltä.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=50&t=215316