Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:soihtu55
Alue:Lyriikka
Aihe:Sanat: Syreenikankaalla susta tehtiin isä (20.1.2013)
Aika:21.01.2013 18:56   (muokattu 21.01.2013 20:59)
Ensinnäkin kiitos palautteesta, mitä täällä jokainen saa harvoin. Sitä paitsi kritiikkisi on asiallista ja osaavaa, osuvaa. No mistäpäin aloittaisin, ehkä siitä, että tiedän heikkoudekseni tuon tiukan muodon ja siinä pysyttämisen. Itse asiassa olen tutustunut Heikki Salon kirjaan ja ollut useilla hänen kursseillaan, joten on Heikki muutamia tekstiäni ruotinut. Hän on muuten erittäin hyvä opettaja. Mutta minuun ei kai tehoa monetkaan opit, ei ole vika opettajassa, vaan minun tavassani kirjoittaa ja olen siinä aika pänkäpää. Tekstit, mitkä tänne laitan, ovat usein aihioita ja ensimmäisiä versioita. Muutan, jos näen tarvetta, tai saan semmoisen tunteen päälle. Edellä mainittu teksti on tämmöinen hetken humaus, ja sehän näkyy lopputuloksesta, eli tarvitsee muokkausta, ensin ajattelin laittaa vain, musta tehdään isää sitten muutin ajatustani, että lopussa voisikin viimeisen säkeistön laulaa myös nainen, susta tehdään isää
Tiedän kyllä, että tekstiä ei saisi liikaa selittää, koska silloin sen voi jo katsoa huonoksi, tai raakileeksi kuten tässä tapauksessa teksti on vielä.
 
En näe esteenä, että ei vois näin laulaa, vaikka kukaan ei siinä tilanteessa tiedäkään miten käy (siis rakastellessa). Mutta kysymyshän on vastanaineista, jolla joskus voi olla romanttinenkin toive päättää, että nyt näin tapahtuu.. tapahtui tai ei. En tiedä selvittikö tämä epäjohdonmukaisuutta???
Jotain tämmöistä kuitenkin tekstillä hain..
 
ja kerrottakoon, että usein tekstini lähtevät jostain kuulemastani kappaleesta, ja tässä tapauksessa se kappale oli Marvin Gaye: Sexual Healing - Extended Version.
Tätä tapaani tehdä sanoituksia joskus ihmetellään, mutta jonain innoittajana
se toimii, vaikka lopputuloksessa se ei näy mitenkään välttämättä.
 
Tämä alla oleva mielipide, minkä tuot lopussa esille, on varsin totta:
"Mitä olen itse lauluntekstejä tehnyt, olen huomannut, että eniten työtä ei teetä ideoiden tai sisällön keksiminen, vaan juuri idean saattaminen aivan tietyyn muotoon - eli säkeistöihin ja kertosäkeeseen."
 
ja tuo on se asia jota en ole vieäkään oppinut, ja taidan siinä jäädä aina vain luokalleni...
 
mutta kiitos sinulle, että paneuduit asiaan
 
niin ja tein joitakin korjauksia
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=19&t=215068