Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:JyrinäKatti
Alue:Lyriikka
Aihe:Sanat: Syreenikankaalla susta tehtiin isä (20.1.2013)
Aika:21.01.2013 14:50
Tässä vähän kritiikkiä. Kaiken kaikkiaan oikein hyvä teksti. Paljon kivoja rivejä ja tuoreita ilmaisuja. Tästä tekstistä huomaa, että olet joko kirjoittanut paljon aikaisemminkin tai sitten olet vain lahjakas.
 
Puutteet ovat lähinnä muodon puolella. Lauluntekstit tehdään tavallisesti hyvin tiukkaan muotoon. Suurin osa piiseistä on kertosäe-muotoa tai AABA-muotoa. Ja vaikka teksti tai laulu ei olisikaan tiukasti tätä muotoa, on niissä usein säkeistöjä, jotka ovat identtisiä keskenään. Eli säkeistöissä on kaikissa yhtä monta riviä. Kunkin rivin tavumäärät, painotukset ja rytmi ovat samanlaisia säkeistöstä toiseen.
 
Tässä sanoituksessasi ei ole selvää muotoa. Kertosäe voisi olla " eniten, ja lisää lisää" mutta muut osat eivät oikein hahmotu selviksi säkeistöiksi. Suosittelen että tutustut Heikki Salon kirjaan Kahlekuningaslaji, jossa nämä asiat kerrotaan perinpohjaisesti.
 
Sisällössä on ainakin se epäjohdonmukaisuus, että laulun minä vaihtuu välillä "sinäksi" enkä oikein näe tähän vaihtumiseen mitään syytä tai perustetta. Teksti ei muutu sen takia paremmaksi vaan sekavammaksi.
 
Musta tehdään isää/ susta tehdään isää? Mitä tämä tarkoittaa? Onko laulun aiheena naisen halu tehdä miehestä isä, eli saada tämän kanssa lapsi. Tämä on aika vaikea ja monimutkainen aihe lauluun. Tätä ei kuitenkaan muussa tekstissä oikein avata mihinkään suuntaan. Siis, niinku, esim. on eri asia tehdä lapsia, sen osaa jokainen mies, mutta tulla isäksi, ottaa vastuu teoistaan, on aivan eri asia. Moni nainen yrittää kyllä tehdä miehistä isiä, siis vastuullisia, mutta avioerotilastojen valossa yritykseksi jää.
 
Muu teksti kuvaa itse "asiaa" hiukan selvemmin, mutta koska laulunteksti useimmiten vaatii tiukan muodon, sanoisin, että tämä teksti on hyvä luonnos; lauluntekstinä se on keskeneräinen. Mitä olen itse lauluntekstejä tehnyt, olen huomannut, että eniten työtä ei teetä ideoiden tai sisällön keksiminen, vaan juuri idean saattaminen aivan tietyyn muotoon - eli säkeistöihin ja kertosäkeeseen.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=19&t=215068