Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:hallu
Alue:Studiotyöskentely
Aihe:Voivatko virukset siirtyä koneelta digitallentimeen?
Aika:21.01.2013 08:24
Jaava: OSX-viruksia tulee löytymään. Todennäköisesti parin vuoden päästä tulee pieni epidemia, jonka jälkeen ihmiset alkaa käyttää viruksentorjuntaohjelmia. Mutta toistaiseksi ei ole vieläkään löydetty yhtäkään OSX-virusta. Ja laiskasti ylläpidetty linux ei saa virustartuntaa todennäköisesti ikinä. Linuxvirukset ovat erittäinerittäin harvinaisia ja pelkästään niiden saaminen kohdekoneelle on vaikeaa, jos käyttäjä ei jostain syystä avaa roskaposteja superuserina tai jotain muuta yhtä typerää.
 
Vielä tällä hetkellä ei ole mitään syytä käyttää virustorjuntaa mäkillä.
 
Edit: sama mitä sanoin virusten asentumisesta linuxille koskee myös mäkkejä. Käytännössä linux tai osx ympäristössä viruksen asentuminen vaatii jonkinlaista hölmöilyä käyttäjän osalta. Esimerkiksi saastuneen ohjelman asentamisen itse. Windowspuolella virukset pystyvät aika helposti asentumaan, vaikka käyttäjä ei tekisi mitään varsinaisesti väärää.
 
OSX:ssä ei ole windowsin tapaan rekisteriä, joka mahdollistaisi virusten helpon vaikuttamisen toisiin ohjelmiin tai koneen yleiseen toimintaan. Saastuneella ohjelmalla pitää olla root-oikeudet, jotta se pystyisi tekemään oikeastaan juuri mitään hirveän pahaa (tästä syystä siitä javasta varoitellaan niin paljon. Sillä on oikeudet).

 
No tuota "parin vuoden päästä tullaannäkemään virusepidemia mäkille..." hokemaa on nyt jankutettu vissiin reilut kymmenen vuotta käytännössä kai osX:n alusta saakka. Onhan niitä joitakin haittiksia macillekin tehty ei siinä mitään ja kyllähän tietoturvasta pitää huolehtia, mutta itse en enää suotu viruksentorjuntaohjelmia käyttämään tietokoneissani. Jos maccituholaiset joskus oikeasti käyvät ongelmaksi (joskushan tämänkin ennustuksen on toteuduttava, on sitä niin ahkerasti hoettu), niin olen miettinyt että yksikertaisinta on nypätä macista verkkopiuha irti ja ottaa verkkokoneeksi linux, jolle ei ole edes tehty kaiketikaan mitään virustorjuntaohjelmia. Ja jos linux tuntuu turvattomalta, niin vanha windows 98 tai 95 taitaa olla jo viruksista vapaata vyöhykettä;-)
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=215045