Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:sami_sumea
Alue:Musiikkibisnes
Aihe:Stock musiikki uhka musiikintekijöille?
Aika:20.01.2013 12:31   (muokattu 20.01.2013 12:52)
Teosto muuten sais päivitellä korvauksiaan. Esimerkiksi pelialalla, jolla itse toimin, ei ole kunnon sopimuksia. Pelien ansaintalogiikka kun on muuttunut niin reilusti. Niitä levitetään miljoonia kappaleita ilmaiseksi, jolloin korvaukset musan käytöstä on vaikea laskea. Moni ei edes kuulu teostoon, vaan neuvottelee itse prosentit ja kertakorvauksen. Tähän olisi kiva saada jotain minimi korvauksia ja valmiita sopimuspohjia, joista on helppo lähteä neuvottelemaan.
 
Itse myös pelialalla toimivana olen taas sitä mieltä että Teostojen maksaminen pelimusiikista levityksen mukaan ei ole toimiva malli, erityisesti ladattavissa ja/tai free-to-play peleissä. Ihan mielenkiinnosta kysyn, pitäisikö sinun mielestäsi maksaa myös koodaajille, graafikoille tai tuottajille jonkinlaista "esityskorvausta"? Ja jos ei, mikä tekee muusikosta noita muita tuotantoketjun linkkejä "paremman"? Totuushan on se, että eivät hittipelien koodaajat, graafikot ja muut saa miljoonamenestyksistä sen enempää osuuksia, paitsi mahdollisten bonusten yms. muodossa, tai siinä tapauksessa että sattuvat olemaan firman osakkaina.
 
Yleensä projektien korvaukseen kuuluu (tai ainakin pitäisi kuulua jos tosissaan olet liikenteessä) joka tapauksessa kiinteä osa, yleensä jonkun minuuttitaksan mukaan + joskus äärettömän harvoin mainitsemasi rojaltiprosentit, joiden olemassaolon ymmärrän jos korvaus on pieni, esim. just pienemmillä tiimeillä tai free-to-play -mallisilla peleillä joissa pelin tuottoa voi olla vaikea arvioida etukäteen, tai jos tekijätiimi sattuu olemaan harvinaisen mukavalla päällä muuten vaan. Jos liksaa ei tipu tarpeeksi, pitää neuvotella paremmin, tai jättää projekti tekemättä ;) Kiinteisiin minimihintoihin ja niiden toimivuuteen en oikein usko, koska vastaavia ei ole olemassa muillekaan osa-alueille. Pienellä kolmen hengen nyrkkipajalla voi olla merkittäviäkin ongelmia maksaa musiikista tuotantovaiheessa jos pöytään lyödään joku "minimi 350 per valmis minuutti"-taksa.
 
Ja huom! Teostohan ei edes hallinnoi pelimusiikkia.
 
...
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=2&t=215030