Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:JAV
Alue:Musiikkibisnes
Aihe:Stock musiikki uhka musiikintekijöille?
Aika:19.01.2013 16:45
Kiitos vastauksista ja mielenkiintoisesta pohdinnasta! Werihukka on kyllä oikeassa, tilausmusa on tosiaan eri markkina-aluetta. Noi halvat 5-10 dollarin stock biisit on tosiaan geneeristä huttua pääasiassa, mutta olen myös törmännyt ihan huolella oikeilla soittimilla tuotettuun materiaaliin (esim. klasari kamaa isolla orkesterilla). Näissä taitaa kuitenkin hinnatkin olla jo korkeammat ja ne menee sinne katalogi puolelle. Stock musa ei ole myöskään kovin houkutteleva vaihtoehto, koska biisejä on niin paljon ja hyvät hukkuvat siihen geneeriseen huttuun. Yritykselle saattaa tulla jopa halvemmaksi ostaa tilausbiisi, kuin käyttää työtunteja stockien selaamiseen.
 
Stock musaa on tosiaan ollut iät ajat, havahduin vain pohtimaan asiaa, kun huomasin isoissa tv tuotannoissa stockia.
 
Teosto muuten sais päivitellä korvauksiaan. Esimerkiksi pelialalla, jolla itse toimin, ei ole kunnon sopimuksia. Pelien ansaintalogiikka kun on muuttunut niin reilusti. Niitä levitetään miljoonia kappaleita ilmaiseksi, jolloin korvaukset musan käytöstä on vaikea laskea. Moni ei edes kuulu teostoon, vaan neuvottelee itse prosentit ja kertakorvauksen. Tähän olisi kiva saada jotain minimi korvauksia ja valmiita sopimuspohjia, joista on helppo lähteä neuvottelemaan.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=2&t=215030