Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:nisumaka
Alue:Bänditoiminta
Aihe:Keikkailemaan pääsy
Aika:07.01.2013 08:14
Täällä niitä keskeisimpiä juttuja onkin tullut esille, joten niitä en toista. Kuitenkin otan pari oleellista tekijää esille. 1) Mitä soitatte, eli mikä on genre? En tiedä heavy-bändien buukauksista kellariklubeihin, mutta ainakin kansanmusiikkiorkesterit yms hoidetaan festareille suhteilla/kirjeitse/soittamallla. Eli keikkamarkkinat vähän erilaistuvat bändien tyylin mukaan. 2) Mitä keikalta haluatte? Eli jos pyydätte vaan kulut, on helpompi päästä keikalle, kuin jos pyydätte parin tonnin palkkion. 3) Mitä tarjoatte esiintymisen lisäksi? Usein esimerkiki hääkeikoille/synttärikeikoille voi bändi tarjota "paketin". Loppubileissä soittamisen lisäksi bändi tarjoaa äänentoiston työväentalolle, leikittämisiä (tuolileikki tyypillinen), karaokekilpailun bändin kanssa, sulhanen laulaa bändi soittaa ....., näitä voitte ideoida. Eli kyseessä olisi enemmän viihdepaketti. Ton jos myyt 500e niin sillä rahalla helposti ei saa äänentoistoa, tai ehkäpä DJ paketin saa. 500e tuntuu olevan kipukynnys yksityiselle. Näitä keikkoja olen myynyt/tehnyt itse aika paljonkin. 4) Helsingin rautatieasema. Kitara kouraan ja soittamaan, yleisöä piisaa. Ei tarvii kuin mennä, ainakin erilaisten vaalien alla. Veikkaampa, että seuraavat kirkollisvaalit, kun piispaa valitaan, ei aiheuta tungosta katusoittajien toimesta rautikselle, joten onhan se toikin keikkaa ;-) 5) Laita kaveri soittamaan tekniikka. Mitä mä tiedän, niin silloin kun aloitat, soitat sellaisen 200 puhelua ja hoidat sähköpostiviestit/kirjeet, niin saat buukattua 1 - 3 keikkaa. Toi on aika normaalia. Takaan, että toi ei oo mikään hieno homma. Eli jos sinut kiinnitetään bändiin manageri-komppikitara-tittelillä, mieti kahteen kertaan.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=12&t=214754