Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Linsessa
Alue:Laulaminen
Aihe:Laulamisen riemua ja tuskaa
Aika:04.01.2013 01:57
Kiitos aiheesta!
 
Mun tausta on sellainen, että aina olen laulamisesta tykännyt ja nuorempana haaveillut Madonnan (ja keitä niitä nyt muita olikaan....) jalanjälkiin astumista, mutta mitään koulujen kuorolaulua kummempaa siihen suuntaan ei tapahtunut.
 
Kunnes syksyllä aloitin (muihin opintoihin liittyen) laulutunnit ja kas, kun yhdestä päästä sai vähän kerää auki, niin heti pääsin/jouduin nauhoittamaan, ihan ikiomaan tarkoitukseen, mutta kuitenkin julkisesti esitettäväksi.
 
Kyllä oli muuten vaikeaa kuulla omaa ääntä nauhalla ekaa kertaa....................... Mutta päätin, että ei se ainakaan huonommaksi voi mennä ja parantui kyllä seuraavat otokset huimasti. Homman haastetta asteen lisäsi se, että lauluni tuli ulos ilman taustamusiikkia (muita ääniä kyllä lisättiin jälkeenpäin) ja keksittiin siinä studiossa sitten vielä että voisin improta toisia ääniä, jotka jälkeenpäin sitten sovitettiin yhteen sen melodian kanssa.
 
Jälkeenpäin tuli mieleen, että kymmenen vuotta sitten ei olis tullu mitään. En olisi saanut ääntä ulos yhtään, niin olisi hävettänyt ja pelottanut.
 
Nyt odottelen laulutuntien jatkumista (joulutauko ja sitä ennen 2kk yskän ja kurkkukivun kourissa), saa nähdä mitä keväällä sitten tulee eteen.
 
Vähän olen kokenut haasteelliseksi sen, että oma mieliteko olisi enemmän kevyen musiikin suuntaan, mutta opettaja on hyvin klassisen koulukunnan edustaja (ja täytyy myöntää, että ehkä oma äänikin sopii aika hyvin klassiseen). Eikä klassisella tyylillä imo voi laulaa kovinkaan montaa kevyttä kappaletta... Opettaja kyllä ottaa minkä laulun vaan, mutta sanoo sitten, että "tää on tällanen puhelaulu/honotus tms..." eikä siihen sitten oikein mitään vinkkejä tule. Korjaa tietysti, jos on jotain vire-/ tai nuottivirheitä, mutta ei mitään muuta.
 
Tämä kevät nyt ainakin mennään tällä opettajalla, mutta mietinpä vaan, että miten noita oppeja parhaiten voisi soveltaa sitten siinä, mitä "oikeasti" laulaa... Olettaen, että joskus jonkun "projektin" oikein saisi aikaiseksi. :)
 
Vaikka en minä sitä jo nauhoitettua pätkää osaa kyllä kumpaankaan edellisistä kategorioista sijoittaa, enemmän se on sellaista harmonista laulua tai ambientia tai jotain........... Mutta vasta sitten alkoi sujua, kun päätin pistää silmät kiinni ja olla välittämättä kaikesta ympäröivästä. Éli rentouden puolesta liputan minäkin. :)
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=37&t=214010