Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:cosmob83
Alue:Studiotyöskentely
Aihe:Kommentteja miksauksesta
Aika:12.11.2012 10:08
Mun kommentit tulee nyt perjaatteella että en ole ammattilainen, vaan harrastelija ja jos mun rajallisella nowhowlla pitäisi tästä värkätä jotain, niin ihan nauhoittamisesta:

- Rajallisilla kamoilla suosittelisin että soittimet nauhoitetaan erikseen. Enemmän kontrollia ja vähemmän vuotoja.
- Joku gurumpi hallitsee tämän paremmin, mutta en mä kyllä mitään järkevää rumpusoundia oikein saisi aikaiseksi ilman kahta overheadia (AKG:n cs1000 eivät ole mahdottoman kalliita), sm57 virvelissä ja basaarimikkiä. Eli kyllä neljä rumpumikkiä mun säätämiselle pitäisi löytyä.
- Kitara soundien miettiminen. Vähän on muhjuista, epäselvää ja sitten taas jossain kohdassa kuullostaa siltä että joku Ibanezin extreme metal särö lykätty täysille. Jos pitää saada massiivista kitaravallia, niin ennemmin vähemmän säröä ja enemmän dubbauksia.
- Pitää huolen että raidat ei clippaa nauhoittaessa (nyt kuullostaa siltä muutamissa kohdissa että että clippaa digitaalisesti).
- Tiukemmin soitettu. Eli niin monta ottoa per instrumentti että juttu on tiukassa taimissa. Sitten kun on todettu että tiukka taimi ei onnistu, niin manuaalisesti korjailemaan DAW softalla. Tässä menee aikaa ja hermoja, mutta kannatan vakaasti.
- Minkäslaisia mikkejä teillä on käytettävissä lauluun/kitaroihin?
- Laulut vireeseen (Cubase 5:ssa on kätevä vireenkorjaus sisäänrakennettuna)
- Tiukempi rumpusoundi tiukemmalla soittamisella. Samplet voivat sitten auttaa jonkusen verran (Slate trigger on aikasta hyvä).
- Nauhoitus huoneen akustiikan miettiminen. Ei vaadi välttämättä suuria rahallisia investointeja, mutta luovaa ajattelua vähäsen.

Nämä olisi nyt sellaisia asioita joita miettisin ennenkuin rupeasin murehtimaan miksausta ollenkaan. Ja haluan nyt huomauttaa että nämä harrastelijan näkemyksiä, ei ammattilaisen.
Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=213639