Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:hallu
Alue:Kitarat: kitarakamat
Aihe:Combojen yhteiskäyttö
Aika:15.10.2012 17:13
Moro, mulla on kaksi vähän erilaista combovahvistinta Dean Markley CD60 on 1x12 kajarilla ja Fender BluesDeVille 4x10 kajareilla. Molemmat on yksistaan varsin hyväsoundisia laatikoita, vaan tässä kun olen intoutunut kokeilemaan kaikenmoisia ratkaisuja, niin pitipä alkaa sitäkin testaamaan miten nuo soivat yhdessä. Täytyy sanoa, että hyvin soivat, mutta valtavat erot tulevat erilaisilla liitäntätavoilla.
 
Tiedän, että stereoparina käyttö edellyttää siihen eteen jotakin steropurkkia esim. stereosignaalin tuottavaa kaikupurkkia tms. Komeron pohjalta löytyi joku vana Yamahan emp100 puoliräkkikokoinen digikaiku joka antaa stereosignaalia, jolla kokeilin. Stereo pelittää ihan hyvin, mutta aika rupinen se soundi tai siis häiriötä tulee aikalailla. Luulen, että se mun purkki on niin vanha ja raihnainen, että jollakin nykyaikaisemmalla laitteella homma jekuttaisi paremmin.
 
Toiseksi kokeilin tätä perinteistä input -> input metodia ja se kyllä toimi, mutta jälleen häiriötä eikä soundikaan oikein tanakalta tuntunut.
 
Päädyin lopulta sellaiseen ketjuun, että laitoin Pedaltonen eteen, jonka efektilenkkiin sijoitin kompuran ja klean input pistokkeesta DM:n ykkös inputtiin ja DM:n preamp sendistä piuhan BDV:n poweramp iniin, jolloin BDV:stä tulee käyttöön pelkästään päätevahvistin sekä reverb ja precese ja keinokuormalla voi säätää voimakkuutta niin, että vahvistinten keskinäistä balanssia voi vähän säätää. Soundi ei ole sterofoninen, mutta se on hyvä iso ja tukeva ja häiriötön. Tuossahan siis tulee kaksi etuvahvistinta peräkkäin ja kaksi päätettä rinnakkain. Kochin ja DM:n säröjä sekoittelemalla saapi mainioita särösoundeja aikaiseksi ja aikamoista sirkkeliäkin tarvittaessa. Fenderin kaiutin patterin ansiosta alapää jytiseepi ja DM:n luontainen voima on enempi siinä keskellä joten kylläpä kuulostaakin hyvältä. Häiriöhurinoiden vähyys tai maltillisuus yllätti (ei hurise sen enempää kuin yksin käytetty vahvari).
 
Tuleeko mieleen, piileekö tuossa keksimässäni liitantätavassa vaaroja laitteiden särkymisestä. Onko ideoita millä muilla tavoilla vahvareita voi käyttää yhdessä. Tuossa keksimässäni tavassahan voi käyttää vaihtoehtoisesti Fenderin tai DeanMarkleyn etusta mutta ei molempia samaan aikaan.
 
Periaatteessa steroparina käyttökin kiinnostaisi, mutta siinä varmaa olisi syytä olla kaksi samanlaista comboa nämä ovat niin erilaisia vahvareita, ettei varmaan tule hyvää steroparia.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=213070