Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Jucciz
Alue:Kitarat: soittaminen
Aihe:Vinkkejä melodisempaan soittamiseen
Aika:06.10.2012 02:25
Vladilla on viisaita ajatuksia, sanonpahan vain.
 
Nuoleskelu sikseen: omasta mielestäni melodisen soittamisen ydinasia on se, että soitetaan nimenomaan melodioita, eikä asteikkoja, valmiita sormituskuvioita, "patterneja", sormitreeneistä puhumattakaan. Hyvä melodia on jotain semmoista, jonka keskimääräisillä lahjoilla varustettu soittaja kykenee hyräilemään enemmän tai vähemmän onnistuneesti ulos ihan ilman mitään instrumenttia. Tällöin voidaan myös olla varmoja siitä, että soolosoitossa käytetyt melodiat ovat jotain, mikä kumpuaa ihan oikeasti jostain muualta kuin esim. lihasmuistiin juurtuneista sormituksista - eli jostain paljon syvempää.
 
Sanomattakin on selvää, että hyvä melodia on sellainen, joka kuulostaa hyvältä instrumentista riippumatta. Kääntäenhän tämä tarkoittaa luonnollisesti sitä, että kun pitää korviaan auki, minkä tahansa instrumentin soitosta voi ammentaa hyviä melodioita. Itse suosittelenkin erittäin lämpimästi sitä, että kaikki kitaristit kävisivät säännöllisesti tutustumassa siihen, mitä muiden instrumenttien soittajat soittavat. Tämä on jo klisee, mutta sanon sen silti, koska se on itse keksimäni ajatus: "mikään ei ole niin tylsää kuultavaa kuin kitaristi, joka on kuunnellut pelkkiä kitaristeja".
 
Laulumelodioiden plokkaaminen on erittäin hyvä idea. Sen jälkeen kannattaa kokeilla ympätä sekaan fraseerausteknisiä jippoja esim. puhaltajilta ja jousisoittajilta. Näin saattaa hyvässä lykyssä syntyä jotain hieman omaperäisempää kuin Stevie Ray:tä tai Kirk Hammett:ilta yks yhteen pöllityt iänikuiset lickit - mitenkään em. loistavien ja tunnettujen soittajien aikaansaannoksia väheksymättä. Yleensä myös elämänkokemus ja kaikki kuulemansa musiikki jalostaa soittajaa ja hänen ilmaisuaan. Eletty elämä saattaa tuoda soittoon uusia piirteitä, vaikka elämä itse ei olisikaan pelkkää instrumentin treenaamista.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=212821