Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Etevä
Alue:Työ musiikkialalla
Aihe:Rumpalin konsiin hakeminen
Aika:04.10.2012 23:50
dajesse: vaaditaanko pääsykokeissa minkätason muunkuin rytmiopin teorian tietoa / taitoa rumpalina? haluun vastauksen joltain joka on konsassa , rumpali , en spekulaatiota kiitos
Oletan, että haet ammatilliseen koulutukseen?
 
Kaikkihan luonnollisesti tekevät samat teoria- ja säveltapailukokeet instrumenttiin katsomatta (säveltapailun lauluosuutta ei välttämättä ole joka paikassa). Eri konsilla tuo teoriakokeen vaatimustaso ja painotus vaihtelee, mutta tässä yleiskaava mihin törmäsin itse aikoinaan ja mihin kouluihin hakeneet kaverini ovat viime vuosina todistaneet (olen itse valmistunut Helsingin Pop & Jazz konservatoriosta):
 
- Alkuun pari asteikkoa. Pitää tunnistaa paperilla 2-4 asteikkoa, kannattaa tuntea ainakin duuriasteikot sekä luonnolliset-, harmoniset- ja melodiset molliasteikot. Jossain saatetaan ekstrana kysäistä jotain duuriasteikon moodiakin. Saattaa olla että pyydetään kirjoittamaankin pari määrättyä asteikkoa.
 
- Kolmi- ja nelisointujen tunnistusta paperilla. Ehkä joku laajempikin voi eksyä joukkoon. Jälleen voit joutua kirjoittamaan itse.
 
- Diktaattiosuus: kirjoitetaan muutaman tahdin mittainen melodianpätkä, yleensä duurissa. Ei mitään hääppöistä, mutta kannattaa valmistautua silti huolella varsinkin jos ei ole aiemmin kokemusta. Perään yleensä parin tahdin mittainen rytmidiktaatti, luulisi rumpalilta luonnistuvan :) Myös sointukuuntelu mahdollinen!
 
- Ekstana saattaa olla vielä soinnutustehtävä annettuun melodiaan tai jotain vastaavaa.
 
Turun konservatorion pääsykokeissa klassiselle puolella ja popjazzille hakevat tekevät samat hahmoainekokeet.
 
Ei noissa hahmoaineissa mikään guru tarvitse olla vielä konsalle päästäkseen, oppimaanhan sinne mennään ja siellä aloitetaan joka tapauksessa suhteellisen pohjalta. Enemmän tuo teoriaosuus toimii tasotestinä, mutta toki sillä on vaikutusta sisäänpääsyynkin. Soitolla noihin kuitenkin pääasiassa haetaan.
 
Erään nimeltä mainitsemattoman teoriaopettajan suusta kuultua: "Kun rumpali hakee tänne, tekisi mieli antaa ensimmäinen iso plussa jo teoriakokeeseen osallistumisesta, toinen siitä että kirjoittaa paperiin jotain ja jos joku kohta sattuu vielä menemään oikein niin tervetuloa vaan opiskelemaan." Toisaalta samainen opettaja oli vahvasti sitä mieltä, ettei pitäisi ottaa 2. asteelle rumpalia joka ei saa minkäänlaista ääntä suustaan säveltapailun suullisessa kokeessa.
 
Vahva suositus: hanki Tohtori Toonika. Sen kun käyt tarpeeksi huolella läpi ei pitäisi 2. asteen teoriakokeissa olla mitään hätää.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=53&t=212066