Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:MrShaft
Alue:Koskettimet
Aihe:Sointusävelen kaksintaminen ?
Aika:19.09.2012 20:22   (muokattu 20.09.2012 02:00)
Primates: Selitykset ovat tuntuneet melko monimutkaisilta. Olenko pelkistänyt asiaa liikaa seuraavassa päätelmässä: jos vaikkapa C-kolmisoinnusta halutaan jättää kvintti pois, kannattaa sointuun lisätä pohjasävelen oktaavi? Näin kaksintaminen tarkoittaisi yksinkertaisesti sitä, että yhden C-sävelen sijasta soinnussa soi kaksi erikorkuista C:tä.
 
RAUTALANGASTA: Perinteisesti terssin ja septimin tuplaamista pidettiin ongelmallisena. Tästä syystä tuplattiin joko kvintti tai oktaavi. Tämä kvintti tai oktaavi voi olla joko sama tai eri sävel riippuen äänenkuljetuksesta.
 
Tässä kannattaa erottaa kuitenkin kaksi eri asiaa:
 
Teoria:
- Perinteisessä satsissa (e.g. Aldwell & Schachter) ollaan kiinnostuneita siitä, mitä säveliä satsissa voidaan kaksintaa niin, että: (i) tämä yksittäinen tuplaus ei vaikuta liikaa satsin kokonaissävyyn; ja (ii) vertikaalinen sointu ei luo epäluontevaa melodista liikettä satsin melodioihin, joista sointu koostuu.
- Tästä syystä, jos kirjoitetaan teoria-opintojen vaikkapa neliäänistä satsia, sinulla voi olla tilanne että soinnussa on kaksi samankorkuistakin C:stä. Miksi? Koska melodinen äänenkuljetus voi pakottaa tuplaamaan samankin sävelen. Käytännön soittotilanteessa tätä ei tapahdu, koska sinulla on vain yksi kosketin :)
- Entä terssi ja septimi? Vertaa esim. pieni C, pieni G, E1, G2 suhteessa pieni C, pieni E, E1, G2. Huomaat että toinen asetteluista ei soi kovinkaan vapaasti. Syyksi voi sanoa yläsävelsarjan, matalalla olevan pienen E:n, terssin tuplauksen tms. Riippuu kontekstista kumpiko asetteluista on sopivampi, mutta olisi hyvä että oppisit erottamaan ja tuottamaan näistä sen "tavallisesti" toimivamman vaihtoehdon sekä kirjoittaen että soittaen sekä kuulemaan toimiiko satsi tällä valitsemallasi vaihtoehdolla vai ei.
- Päätelmä siis on, että yksittäisen äänen melodinen kuljetus (horisontaalisesti) ja äänistä muodostuvien sointujen (vertikaalisesti) tulisi saada yhdistettyä optimaalisesti. Erilaiset soinnutus - ja äänenkuljetussäännöt palvelevat tätä tarkoitusta.
 
Käytännössä:
- Soinnun asettelu on ja äänenkuljetus on hyvin tärkeä soinnin yleisilmeeseen vaikuttava tekijä. Tästä syystä kannattaa näihin asioihin kiinnittää huomiota.
- Esim. Richard Teen pianoharmoniaa tutkiessa huomaat, että terssin ja septimin tuplaaminen voi hetkittäin olla jopa systemaattista, kun halutaan tietynlaista pop-soundia. Tärkeää onkin että satsi perustuu johonkin logiikkaan, joka tuottaa haluttua kuulokuvaa.
- Kokeile myös esim. pieni E, pieni G, C1, G1, C2. Huomaat kuinka kvinttien ja oktaavien tuplaaminen ja yksi reppana terssi bassossa saa soinnin jyrähtämään. Tätä kuulee sekä perinteisessä että tämän päivän popharmoniassa. Päätelmä, moneen kertaan alleviivattu, siis on että haluat oppia hallitsemaan satsia samaan aikaan horisontaalisesti ja vertikaalisesti. Se millä säännöillä tämä hallinta tapahtuu riippuu kovasti tyylistä.
- Käytännössä, haluat oppia selkärankaan ainakin muutamia toimivia asetteluita eri keikkatilanteisiin. Lisäksi haluat oppia kirjoittamaan ja kuulemaan toimivaa satsia perustuen eri sääntöihin luodaksesi omaa harmonista työkalupakkia. Iso osa valinnoista tapahtuu lennosta keikalla kuulokuvan ja kokemuksen perusteella, kun teoreettiseen analyysiin ei ole aikaa.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=36&t=204535