Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:marktark
Alue:Rummut: sähkörummut
Aihe:Sähkörumpujen virittäminen
Aika:04.09.2012 22:49
-Dr.DW-: ...mutta sanoisin että kiristä kalvoa niin kauan, kunnes se tuntuu akustiselta kalvolta!
 
...ja akustisen setin bassarikalvohan on yleensä viritetty aika löysäksi, joten voi olla, ettei paljoa tarvitse kiristää. Monesti neuvotaan virittämään (akustinen) lyöntikalvo juuri ja juuri soivaksi, jotta se soisi mahdollisimman matalalla sävelellä eli haetaan sitä "the lowest punch"ia. No mutta useimmiten tällaista on myös suht vaivaton soittaa, olen huomannut. Etukalvolla on sitten haettu sointiin lisämausteita ja rei'ittämällä kalvo (tai runko) vaikutettu sekä soundiin että soittotuntumaan (reboundia tai reboundin vähentämistä ajatellen).
 
Erittäin vähän sähkörumpuja soitelleena muistan vain, että usean testisetin basarissa on ollut suht kireä soittotuntuma kalvolla ja/tai itse padissa, joten nuijanhautaajana (jätän nuijan kalvoon kiinni varsinaisen iskun jälkeen) on tullut helposti tuplalyöntejä eli silloin varmaankin opettelisin toisenlaista tekniikkaa (ei-hautaamista) tai sitten kokeilisin kalvon löysentämistä, mutta ihan itse hankintavaiheessa ensiksi katsoisin soittotuntumaa ja sen (hyviä) säätömahdollisuuksia. Toki katsoisin järkeväksi sopeutua siihen, että sähkösetin tuntuma vaan on +/- erilainen luomuun verrattuna.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=56&t=212218