Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:zedder
Alue:Kitarat: kitarakamat
Aihe:Puhtaan soundin toteutus hardrockissa/heavyssä
Aika:08.08.2012 11:12
Kun täällä nyt ilmeisestikin on aika lailla sana vapaa nykyisin, niin eiköhän tämäkin aloitus sitten sovi joukkoon:
 
Olen tässä pohdiskellut pienen putkivahvistimen hankkimista kotikäyttöön, kuten nykyään aika moni muukin kaikesta päätellen. Uudet Marshallin juhlavuoden 1W vahvistinmallit kiinnostavat kovasti vaikka kalliita ovatkin. Etenkin JCM1 joka yrittää olla legendaariselta (?) JCM800 -vahvistimelta kuulostava olisi kiva laitos. Mutta kun siinä on vain yksi kanava.. Itse en ole tottunut loihtimaan "puhdasta" soundia kitaran volyymipotikkaa kiertämällä, vaan kanavanvaihtopedaalia polkaisemalla eikä ylimääräinen säätely oikein innosta. Tästä johtuen jäänen kuitenkin odottamaan DSL1- ja JVM1-versioita, joista toki löytyy muutama muukin ominaisuus jotka puuttuvat JCM1:stä, vaikkakin JCM olisi muuten lähempänä "aitoa asiaa".
 
Tuosta edellä mainitusta ongelmasta tuli mieleeni se tosiseikka, että ainakin takavuosina mm. orkesteri nimeltä Kiss ja sen komppikitaroinnista vastaava henkilö eli Paul Stanley ei tainnut vaivautua käyttämään livetilanteissa "oikeaa" puhdasta soundia, vaan kliinimpää ääntä vaativat kohdat soitettiin volapotikalla "tainnutetulla" särökanavalla rosoisena, vaikka levytyksissä soundi olisikin ollut oikeasti clean. Miksiköhän näin? Tuskin kanavanvaihtoon kykenevät vahvistimet olivat saavuttamattomissa 70- ja 80-luvuillakaan? Oliko kyse puhtaasti laiskuudesta?
 
Esitänkin joutavan mielipidekysymyksen: Onko oikeampaa hardrock-/heavytoimintaa soitella "puhtaita" volyymikikkailuilla, useampaa vahvistinkanavaa käyttäen, vaiko siten että vahvistimessa on puhdas päällä ja sen päälle ajetaan säröä purkista? Itse en mistään mitään ymmärrä kun olen ikuinen aloittelija ja tavoittelen yksinkertaisia ratkaisuja joissa olisi vähän nappuloita ja säätimiä.. Miten tuommoisen mainitsemani yksikanavaisen JCM1 -lelun kanssa "kuuluisi" toimia, ostaa niitä heti 2 kpl ja samalla vaihtokytkin niiden välille..? :P
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=211637