Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Wahi
Alue:Kitarat: kitarakamat
Aihe:Edullisten 335-kopioiden laatu / laatuerot?
Aika:01.08.2012 21:39   (muokattu 01.08.2012 21:40)
karkki: Alle 500 hintaluokassa löytyisi Gibsonin ES335-kopsua Tokailta, Vintagelta ja Epiltä. Osaako joku kokemusperäisesti suositella jotakin merkkiä näistä tai vastaavasti neuvoa välttämään jotakin toista?
Epiphone noista taitaa olla hankalin puntaroitava, kun sillä noita malleja riittää enempikin. Tokailla ja Vintagella ymmärtääkseni on vain yksi 400-500 haarukkaan osuva "335".

 
Reilu viitisen vuotta sitten olin samanlaisessa tilanteessa. Tuli kokeiltua useampia 335-kopioita. Kaikki testaamani Epiphone ES335 Dotit oli kehnoja ja mitäänsanomattomia. Viimeistely oli huonoa ja sähköt heppoisen oloisia. Säädöt kuntoon ja paksummat kielet niin varmaan parantuisi huomattavasti toki. Sillon ainoa tuon hintaluokan Tokai oli ES60 joka oli lähemmäs 600e. Laatuun nähden tuntui vähän kovalta se hinta, mutta muuten jäi hyvät vibat.
 
Lopulta löyhensin vähän kriteerejä ja päädyin Ibanez AS73:een. Hintaisekseen hyviä keppejä ja itse vielä vaihdoin laadukkaamat mikit ja .11 setin niin kyllä kelpaa. Ainoa vaan, että plugi hajosi parin vuoden jälkeen ja vaihdoin samalla kertaa koko elektroniikan laadukkaampaan.
 
Eli omien kokemuksien pohjalta välttelisin Epiä, mutta voihan se olla, että laatu on vuosien varrella parantunut tai tuli vastaan vain huonoja yksilöitä. Tokai vaikutti muuten hyvältä, mutta hinnoittelu ei ollut laatuun nähden kohdillaan. Tällä foorumilla useastikin sanottu, mutta kannattaa pitää nuo Ibanezin vastaavat myös mielessä jos ei ihan 1:1 335 tartte olla.
 
Edit: Muutamilta eri tahoilta olen kuullut kehuja (erityisesti vähän vanhempiin) Epiphone sheraton malleista, mutta ne taas menee vähän ohi 335:sta. Omaa kokemusta ei niistä ole.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=211501