Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:nisumaka
Alue:Musiikin teoria ja säveltäminen
Aihe:Sävel korvista sisään ja paperille
Aika:26.07.2012 07:50   (muokattu 26.07.2012 07:53)
Joo alkuperäiselle kirjoittajalle:
 
1) Jos kysymyksesti tarkoittaa, että miten voit kirjoittaa laput, joita et osaa kirjoittaa, niin voit tehdä ne ohjelmalla, mutta siitä ei ole mielestäni mitään hyötyä, kuten tässä vastauksessani ei mitään järkeä, pyydän jo etukäteen anteeksi, jos joku pahastuu tästä. Eli jos ei osaa kirjoittaa nuotteja, miten osaa lukea niitä?
 
2) Jos tarkoitat esimerkiksi sitä, että bänditreeneissä jokin "looppi melodioineen" alkaa kuulostaa hyvältä, ja haluat sen paperille, niin eipä siinä ole muuta keinoa, kuin kirjoittaa se paperille ;-) Itse teen tässä kohdassa yleensä niin, että opettelen soittamaan kitaralla ensin sen, mitä paperille haluan. Sitten kirjotan sen. Joskus yritän ihan solffaamalla (laulamalla). Toi äänitys on hyvä pointti, koska hyvin helposti käy niin, että homma elää, ja lopputulos ei ole alkuperäisen mukainen.
 
Osta vaikkapa Tohtori Toonika, siinä on kaikki, mitä tarvitset, harjoituksia myöten. Siitä se lähtee.
 
Itse käytän Sibelius ohjelmistoa, jolla teen kaiken. Sille voi soittaakin, ja se kirjoittaa nuotit, mutta pari kertaa olen tuota kokeillut, enkä oikein lämmennyt tolle toimintatavalle. Se oli magee homma, kun skannasin paperinuotin, ja Sibis osasi kirjoittaa pohjat niistä, ihan oikeesti, ja se jopa toimi. Tosin nuotteja piti hieman käsin korjata.
 
Sitten vielä sellainen juttu absoluuttisesta sävelkorvasta, niin oikaisenpa (oikaiskaa mua, jos olen väärässä) "käsityksiä". Absoluuttisen sävelkorvan omaa ammattisoittajista 0.0??1 % ;-) Eli käytännössä ei kukaan. Sillä ei tietojeni mukaan ole edes käytännössä mitään merkitystä. Tosin alkuperäinen kirjoittaja ei varmaankaan tarkoittanut letkautuksellaan mitään. Tätä vaan kuulee aika usein heitettävän ilmaan vähän vitsinä.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=39&t=211310