Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:nisumaka
Alue:Musiikin teoria ja säveltäminen
Aihe:Alkuun pääseminen
Aika:24.07.2012 11:35
En ole varma, mutta mielestäni Abba sävelsi aikoinaan tollai. Eli ne vaan heitteli korvakuulolta tavaraa ja nauhuri kävi. En nyt ainakaan näe, että tossa mitään vikaa on, paitsi jos.....
 
Olen joskus nähnyt sen tasoisia "harrastajasäveltäjiä", jotka oikeesti ei osaa oikein kunnolla mitään. Sitten kun ei edes rytmit tms pysy kasassa, ne perustelee, että ei saa komppiryhmä rajoittaa heidän vapauttaan. Ei ihme, jos tollaista "joikua improvisoiden" jengi alkaa kävellä kotiin salista, ja lisäkeikkaa ei tuu. Eli mun pointti on se, että voit kyllä tehdä kuvaamallasi tavalla, mutta sekin VAATII TAITOA.
 
Ja näitä hommiahan ei harjoittelematta opi. Itse ostin pienet rummut, ihan vaan sen vuoksi, että opettelen auttavasti soittamaan niitä, jotta osaan paremmin tai ainakin edes joten kuten hahmottaa, mitä tarkoittaa biisin rytmi, ja miten rytmisoittimien soittajat näitä asioita käsittävät. No toivottavasti tästä on apua.
 
Itse sävellän näin. Analysoin ensin, mistä on kysymys: rakkaus, inho, kuolema, rahat meni, ilta Aulangolla.... Sitten kirjoitan lyriikat auki tavuttaen ne. Sitten siihen alan iteroida melodia-harmonia-melodia-harmonia.... Kunnes lopulta homma alkaa hahmottua. Semmottii.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=39&t=211328