Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Antti1
Alue:Studiotyöskentely
Aihe:Miksattavaksi lähetettävien raitojen esikäsittely
Aika:23.07.2012 11:44   (muokattu 23.07.2012 11:49)
rauhaa: Mua kiinnostaa kovasti miksaajien ja bändien omat kokemukset ja huomiot tällaisesta toimintamallista.
 
Vähän vastaavanlainen projekti meneillään juuri. Koitan muistaa kertoa lisää sitten, kun kerrottavaa tulee. Meillä on siis tuottaja/miksaaja/äänittäjä levyllemme, mutta jokaisen osapuolen aikataulujen kusemisesta johtuen hän ei pystynyt osallistumaan rumpujen äänitykseen, ellei oltaisi siirretty äänitystä huomattavan pitkälle tulevaisuuteen. Päädyttiin siis siihen, että mä äänitän rummut ja lähetän raidat netin kautta Ruotsiin editoitavaksi.
 
Tässä oli vähän jo rikkinäistä puhelinta välissä, kun en itse hoitanut yhteydenpitoa. Ei mitään mahdotonta, mutta ei odottanut ihan niiiiin monta raitaa ja ottoa, kuin lopulta sai. Mä taas toisaalta en halunnut puuttua niihin rumpujen leikkaamisiin ja kvantisointiin (joo, metallia) ollenkaan etukäteen, koska en tiedä tuottajamme visiosta vielä oikein mitään. Kaikki otot oli alusta loppuun yhdellä rykäyksellä, mahdolliset korjaukset leikellään muista otoista. Saas nähdä mitä tällaisella filosofialla tulee. Minkäänlaista efektointia, tai mitään muutakaan ei niihin raitoihin laitettu, koska tuottaja tietää onneksi tasantarkkaan mitä ollaan hakemassa ja sit taas toisaalta hänellä on kaikki paremmin omalla pajallaan: akustiikka, kuuntelu, laitteet ja ammattitaito. Mä saan tehtyä tarvittaessa ihan hyvän, hän tekee ammattimaista. Turha siis kikkailla ja kuluttaa kallista aikaa ylimääräiseen.
 
Mä tein kaikesta siihen rumpujen äänityksestä liittyvästä aika tarkan selostuksen tuottajalle, jotta hänen työnsä on helpompaa. Kerroin mikitystyylit, mikit, millä etuasteilla mikäkin on mikitetty, onko polariteetit käännetty alamikeistä jne. Tämä oli kuulemma hänelle arvokasta tietoa, jotta osaa suhtautua paremmin siihen, mitä kuulee. Samaten myös raidat nimettiin tietenkin mahdollisimman loogisesti, jotta kuka tahansa äänitystilanteen ulkopuoleltakin ymmärtää mitä ne tarkoittavat: rummun tyyppi, mahd. sijainti ja oton numero.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=211314