Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Miikss
Alue:Yleistä keskustelua musiikista
Aihe:Objektiivinen suhtautuminen uuteen musiikkiin
Aika:12.07.2012 20:28   (muokattu 12.07.2012 20:33)
Tonski: Jokaisella ihmisellä vaikuttaa jonkinlaiset ennakkokäsitykset siitä, minkälaiset lempigenret musiikista on sattunut joskus syystä X valitsemaan. Väitän, että ympäristöllä on tähän suuri vaikutus, ilman että tästä pitäs vetää nyt jotain "no miks kuuntelen jatsia vaikka ympärillä on räpjonneja..?". Jos alkaa miettimään sitä hetkeä ja niitä edeltäviä hetkiä, ennen kuin ihminen kokee jatsin olevan se hänen juttunsa, niin onko tämä absoluuttisen puhtaasti ja täysin sen ansiota, että jatsissa on juuri ne parametrit, jotka kolahtavat tähän henkilöön? Onko ympäristöstä esmes seuran kautta voinut tulla painoa tälle valinnalle? Mikä on johtanut näiden parametrien suosimiseen, voiko ihmisen täysin behavioristisesti ehdollistamalla muokata täysin päinvastaiseen musiikilliseen mieltymykseen?
 
No omalla kohdallani ympäristöllä oli vaikutusta aivan musiikillisen "uran" alkutaipaleella. Olen kasvanut uskovaisessa perheessä, joten hyvin nopeasti tutuksi tuli esimerkiksi The Rain, Terapia ym. metallisemmat sovellukset gospelista. Lähinnä pikkuveljen kautta tässä tapauksessa, sitä kun kiinnosti musiikki aikanaan enemmän kun minua. Ja toki äiti kanssa hilasi noita levyjä lahjaksi aina välillä.
 
"Maallinen musiikki" tuli kuvioihin siinä vaiheessa, kun veli lainaili kirjastosta Metallican Black albumin, Loadin ja Stratovariuksen Elements-albumit. Niitä tuli toki popitettua ihan hulluna sitten ja kopioitua myös koneelle. Jatkokehityskin seuraili hyvin pitkälti veljen linjojen mukana, se hommasi musiikkia sekä kirjastosta lainaamalla että warettamalla, joten kuuntelin sitten samoja. Tässä vaiheessa lähinnä CoB, Guns'n'Roses, AC/DC ym. Noh veljen musiikillinen kehitys suunnilleen jämähti sitten tähän ja itseäni alkoi kiinnostaa musiikki entistä enemmän muunmuassa aloitetun bassonsoiton vuoksi. Oli siis pakko lähteä itse etsimään uusia mielenkiintoisia bändejä.
 
Tässä vaiheessa ympäristön vaikutus itseeni lakkasi käytännössä kokonaan (toki se aina vaikuttaa jossain määrin, jos pilkkua viilataan, mutta ei ole nyt se pointtina) ja aloin itsenäisesti etsiä uusia musiikkityylejä ja bändejä lähinnä youtubea hyödyntämällä. Vähitellen "ajauduin" yhä syvemmälle metallin maailmaan mm. Cannibal Corpsen myötä. Tästä siirryin hyvin nopealla tahdilla ns. UG-metalliin, kuvioihin tuli black metal joka olikin death metallin ohella pitkän aikaa tärkein genre jota tuli kuunneltua. Tämä siis tapahtui ihan "itsestään". Kukaan ei kertonut minulle kyseisistä genreistä tai suositellut niitä, vaan ajauduin niihin itsenäisesti. En myöskään alkanut pukeutua mustaan tai uhrata lampaita saatanalle.
 
Vaikka kuuntelinkin pääsääntöisesti metallia, en ikinä kuitenkaan aliarvostenut muitakaan genrejä ja kuuntelinkin seassa myös paria muuta musiikkityyliä edustavaa bändiä. Jossain vaiheessa sitten tuo metallismi alkoi lipsua urakalla sivu-urille. Aloin kuuntelemaan mm. Jenni Vartiaista, Chisua ja Jippua. Tämän jälkeen kuvioihin tuli myös muu kevyempi pop ja rock, sekä myös jossain määrin hip hop ym. Edelleen rinnalla kuuntelin myös BM- ja DM -bändejä ja kuuntelen edelleen. Ei nykyään jaksa genret kiinnostaa, jos musiikki vaan kuulostaa hyvälle.
 
Eli omalla kohdallani voisi sanoa, että aivan alkutaipaleen jälkeen musiikillinen kehitykseni on edennyt tavallaan itsestään ilman sen kummempia sosiaalisia tai muita ulkopuolisia paineita.
 
Tonski:Hyvin epäselvän selityksen jälkeen, tätä kautta päädyin kysymään itseltäni seuraavaa: kuinka objektiivisesti ihminen tulkitsee uuden kuulemansa musiikin ns. musiikillisuutta? Monet lokaavat vaikkapa kaikki Justinbieberit ja Robinit (myös minä:D) suoralta kädeltä tai yhen biisin kuulemisen jälkeen, mutta menisikö tämä myös näin TÄYSIN ja korostan TÄYSIN genrevapaassa vaihtoehtotodellisuudessa? Onko äijää ja asenteellista pitäytyä vaikkapa pelkässä metallissa, ja vaihtoehtoisesti onko teennäistä ja snobistista väittää pitävänsä hurjan paljon aivan kaikesta musiikista mitä kuulee?
 
Mulla tuo genrevapaus onnistuu nykyään, jos musiikki kuulostaa huonolta, se on mulle ihan sama mitä genreä se edustaa. Olen myös nykyään vahvasti sitä mieltä, että artisti ei ole ikinä "syyllinen" paskaan musiikkiin vaan tyhmät ihmiset jotka sitä ostaa :P Jos tienaa rahaa tekemällä nopeasti hirveää jöötiä, niin ei siinä. Jostain sitä pitää elanto tienata artistienkin.
 
Tulipas pitkä teksti.
 
Edit: Ainiin btw en koe itseäni musiikilliseksi elitistiksi. En normaalisti arvostele ihmisten musiikkimakua, joskin joskus kritisoin ihmisten kapeakatseisuutta nimenomaan genrejen osalta. En tuo myöskään esille omaa laajaa musiikkimakuani sen kummemmin kaverien kanssa ollessani. Lähinnä sen huomaa, että voin osallistua musiikillisiin keskusteluihin paljon laajemmin.
 
Koen sen tavallaan vapauttavana, että pystyn ja haluan olla avoin kaikelle musiikille, ahdistavaa jos pitäisi valita genret sen mukaan mikä itselle ja kavereille on jäänyt päälle.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=1&t=211118