Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:jazzmies
Alue:Rummut: soittaminen
Aihe:Motivaatio harjoitteluun
Aika:06.07.2012 12:43
Speedy: Siitä huolimatta tuskin kenestäkään tulee Igoeta tai ketään yhden harjoitusmateriaalin perusteella. Tai no voi tullakkin, mutta minä en ainakaan alkanu soittamaan kuten Greb tai Mayer, vaikka niiden opuksia olen kahlannut ja vaikutteita imenyt..

Minulla taas biisien tekeminen ei juurikaan kehitä minun tekniikkaa. Musikaalisuutta enemmänkin. Ajattelen tekniikan enemmän työkaluksi, jolla voin toteuttaa musikaalisia ajatuksiani. Usein biisejä tehdessä joudunu keskittymään moneen muuhun asiaan enemmän. Voihan tietysti tehdä rumpumusiikkia, jossa rumpujen teknisyys on etusijalla, mutta sekään ei taida olla minua varten..=)

Valtaosa rumpaleista ovat todella yksisilmäisiä, mitä tulee harjoitusmateriaalin käyttämiseen ja omaksumiseen itseoppimisvälineenä. Materiaalit ovat usein työläitä, missä ne ovat muuttava niitä käyttävien musiikkikäsityksiä tyyliin Gary Chaffeen, David Garibaldin, Jukkis Uotilan Syncopation-sovellukset tai Charley Wilcoxonin rudimenttioppaat. Jokainen niistä on saanut musiikkia muuttumaan itsensänäköisemmäksi, osa orgaanisempaan ja osa mekaanisempaan suuntaansa.

Musiikintekemisen vaikutus tekniikkaan on välillinen, sillä harva haluaa omalla soitollaan sössiä omia kappaleitaan. Musiikintuottamisen sekä musiikkilähtöisen harjoittelun myötä päästään ydinkysymykseen "miksi tekniikka" - miksi sitä kannattaa harjoitella ja miten löydettäisiin mahdollisimman hyvät keinot musiikillisen näkemyksen, persoonan ja kokonaisvaltaisen minäkuvan eteenpäinviemiseksi ilman sen itsetarkoituksellista korostamista.
Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=52&t=210995