Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Arttu_Ace
Alue:Kitarat: kitarakamat
Aihe:Ensimmäistä Gibson Les Paulia
Aika:21.06.2012 09:27
Juzo95:
Jos jotain vinkkiä olisi mitä kannattaisi kitaraa testatessa katsoa/kokeilla, niin olisin kiitollinen.

Itse käytin tuossa kuukausi takaperin kolme työpäivää kitarakauppoja kiertäessäni sitä hyvää Gibsonia etsiessäni. Olen aika järjestelmällinen tällaisissa asioissa, ja huomasin hyväksi tavaksi testata kitaroita muutamalla tietyllä biisillä, jotta erot löytyvät helpommin. Itse käytin seuraavanlaista jakoa ja biiisejä:
- Riffibiisi (Whitesnake - Still of the night)
- Dynamiikkabiisi (Deep Purple - Sometimes I Feel Like Screamin')
- Sustainbiisi (Gary Moore - Still Got The Blues)

Les Pauleissa tänä päivänä ei ole enää sitä Spinal Tap:mäistä 20 sekunnin sustainia, mutta eroja silti kitaroiden välillä on. Varsinkin 2008- ja 2012-mallin standardeissa nuotit tuntuivat suorastaan kuolevan käsiin 5-6 sekunnin jälkeen, eli se nuotti ei silleen hiljakseen häivy, vaan lopahtaa kesken soinnin. Toki varmasti näistäkin on parempia yksilöitä, mutta tielleni ei vaan sellaisia sattunut.

Dynamiikan suhteen testasin mikkien kliiniytymistä volumepotikalla ja toisaalta soittotekniikalla. Mikkien ja komponenttien ominaisuuksia ja eroja pystyy näin jonkin verran kartoittamaan. Tälläkin sektorilla löytyy yllättävän paljon eroja kitaroiden välillä.

Toki osaat varmasti itsekin sanoa, mikä sopii käteesi ja tekniikkaasi parhaiten, mutta kannattaa muistaa testata niitä soittimia myös hihnan kanssa. Minusta on hassua miten jengi ostaa kitaroita vain soittamalla istualtaan. Se on vähän kuin ostaisi auton sen perusteella, minkälaista on istua takapenkillä.
Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=210731