Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:lukethesis
Alue:Koskettimet
Aihe:Paras tapa toteuttaa 88-koskettiminen syna?
Aika:29.05.2012 16:34   (muokattu 29.05.2012 16:40)
pietari-poika:
 
Nettikeskustelujen mukaan tossa CME UF80 classicissa oli jotain ongelmia koskettimien alla olevien huopien huonosta kestävyydestä aiheutuvaa melua mustilla koskettimilla (tosin korjattavissa) ja studiologicin/fatarin kontrollereista kuulemma saattaa ajan myötä mennä eri kosketinten herkkyydet vinksalleen.

 
"Nettikeskusteluista" pitää muistaa se, että yleensä ne mielipiteet laitteista ovat niitä negatiivisia - eli tyytyväiset ihmiset eivät juuri kirjoittele kehuketjuja, vain lähinnä ongelmia kohdanneet. Siksi laitteesta tulee negatiivinen fiilis, ja "ei kannata ostaa".
 
Mulla oli esimerkiksi jo kahden käyttäjän omistama Fatar VMK188+ käytettynä, ja siinä on mun mielestä yksi parhaista tatseista, mitä kontrollereihin tulee. Eikä mitään kuvaamiasi ongelmia. Toisaalta - sen kontrolleriominaisuudet ovat niin kehnot, että mihinkään MIDI-touhuun siitä ei ole, vain "soundin soittamiseen" esim modulista tai koneelta...ja maksoin toki vain murto-osan uuden vehkeen hinnasta.
 
pietari-poika:
Googlesta löytyneiden keskustelujen mukaan Yamaha MOX8:n koskettimet eivät kuulemma ole kovinkaan hyvät. Eli ilmeisesti Korg M50 olisi hintaluokassaan aikalailla se paras vaihtoehto?

 
Näitä samoja "mikä olis niinku mulle hyvä mutku koskettimistokin on huono ja silleen" -tyylin ketjuja tulee harva se päivä. Totuus on se, että ei me osata oikein sulle sanoa että missä on sun a) tatsitottumukseen ja b) soittotapaan sopivin kosketus. Se vaan pitää rahtautua sinne kauppaan ja kokeilla.
 
Sama juttu pätee tuohon "paras ja paras" -asiaan. Vaikka sample-pohjaisia romplereita ovat molemmat, noi on kuitenkin niin eri laitteita. MOX = Motif XS, M50 = Korg M3, ja molemmissa on soundien puolesta varmasti vahvuutensa ja heikkoutensa. Korgissa on heikot akustiset soundit, Yamahassa aika kurkot, Yamahassa surkeat synaliidit, Korgissa ei ole KARMAa, Yamahassa on niitä arpeggioita jne jne.
 
Jotkut tykkää noista halpa-Motifien 88-versioiden koskettimistoista - minä en tykkää. En tosin tykkää niistä "oikeiden" Motifien vastaavistakaan.
 
Tuo Fantom X8 on näistä kaikista vanhin. Tykkään kyllä Rolandin flyygelisoundeista.
 
Mitä tulee käytettävyyteen, niin se on ihan tottumisesta ja opettelusta kiinni.
 
pietari-poika:
Ja vielä kysymys: missä pk-seudulla voisi päästä testaamaan Korg M50:ä, ja yleensäkin muita synia? DLX oli ainoa pk-seudun musakauppa jossa M50 listattiin verkkosivuilla, joten se voisi olla liikkeessäkin. Äffässä en ole muistaakseni huomannut korgeja.

 
Äffässä on vain Rolandia, Yamahaa, Claviaa, kai jotain Casiota tms. Ymmärtääkseni DLX on ainoa, mikä tarjoaa Korgia, mutta en tiedä onko M50:ttä enää, onhan sekin jo aika vanha malli.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=36&t=210287