Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:cosmob83
Alue:Studiotyöskentely
Aihe:Cubase 6 opastusta elävässä elämässä?
Aika:18.05.2012 02:04
Vastaan nyt ihan lyhykäisesti kun pitää mennä nukkumaan, mutta Lauantaina kun palaan työreissulta niin voin kirjoitella tarkemmin.
 
1) Jos mun aivot toimii, niin haet kahta eri asiaa: Teet useammasta raidan editti groupin. Eli luot halutut audio raidat ja sitten siirrät ne yhteiseen kansioon ja sitten klikkaat group edit nappulaa siitä kansiosta. Nyt voit nauhoitella päällekkäin (esim just suoran mikki singnaalin ja di singnaalin) ja sitten komppailla siitä sopivat otot itsellesi (sen pitäisi siis tässä moodissa tehdä samat kompit molemmille raidoille). Tosin viimeksi vuosi sitten nauhoitellut jotain moniraita juttua, joten katsotaan. Rumpujen nauhoittelu edessä itseasiassa ensiviikolla, joten voinpa kommentoida että miten meni. Nyt uusi 6.5 päivitysthän helpotti tuota raitojen komppausta hiukkasen...
 
2) Se on totta, että työkalun varmaan oppii nopeimmiten seuraamalla jonkun työskentelyä. Itse jouduin Cubasen aikalailla (ja muutkin musaohjelmat) itse opiskelemaan. Jos nyt ei puhuta miksaamisesta, eikä muustakaan taiteellisesta, vaan ihan puhtaasti Cubasen teknisestä hallitsemisesta, niin se kannattaa jakaa kolmeen alueeseen: 1) audio editointi, 2) miksaaminen 3) säveltäminen/sovittaminen/yms. Toki jos on muita käyttö-alueita niin ne vielä mukaan. Minulla keskeisintä on noi kolme. Ehkä se tärkein juttu missä tuo workflow tulee kyseeseen on audio editointi ja säveltäminen.
 
Audio editoinnissa ne ehkä keskeisimmät vaikuttavat tekijät on se, että aikooko tempo synkata koko projektin (kannattaa, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta) vai meneekö ihan vapaalla tempolla. Kuinka tiukasti gridille haluaa soittimet jne. Sitten se on oikeastaan vain näppäin oikoteiden hallintaa ja hermoja. Minulla menee esim n. tunti tai puolitoista kun korjailen meidän bändin biisiin (kesto 3-4min) bassot. Toisaalta nämäkin on sellaisia asioita, että riippuu että miten haluaa että ne on korjattu ja kuinka paljon on valmis kikkailemaan. Sitten vielä audio editoinnin lisäksi kaikki mahdolliset virekorjailut on oma asiansa...
 
Miksaaminen on alue joka on varmaan kaikista helpointa workflown kannalta. Se ei ole (noiden audio editointien jälkeen) muutakuin volumen ja pan:in laittamista kohdilleen, erilaisten plugareiden iskeminen raitaan ja sitten kaikensortin automaatiot. Workflown kannalta tämä on varmaan simppelimmästä päästä.
 
Musiikin säveltäminen koneella on kanssa sellaista että siinä näppäinoikoteiden hallitseminen (ja templaten) helpottaa elämää kummasti. Riippuu vähän että minkälaisella sävellys workflowlla sitä työskentelee, ja mitä äänilähteitä sitä nauhoittaa. Eli tekeekö pelkästään virtuaali instrumenteillä, vai nauhoittaako ulkopuolisia äänilähteitä, ja sitten miten sitä tykkää työskennellä. Itse ainakin koitan aluksi aina saada idean mahdollisimman nopeasti kasaan, soittamisen siisteydestä tai mistään muusta niin väliä. Sitten kun idea on kasassa niin rupean nauhoittamaan soittimet/laulut yms paremmin. Mutta tämäkin on vähän sellainen asia, että miten kukin tykkää työskennellä.
 
Kaikista eniten mun työtä Cubasen kanssa on helpottanut kun olen selkeästi jakanut noi hommat omiksi alueikseen. Ennen sitä kun sävelteli jotain demo biisiä, sitä yritti nauhoittaa, säveltää, editoida ne otat kohdalleen, miksata, masteroida ja keksiä vielä tanssikoreografiat samalla repäsyllä. Nykyisin pidän ihan selkeän rajan jokaisessa työvaiheessa (pitänyt luoda itsellensä rajoitteita, tiedän että jotkut ihmiset pystyvät luomaan vaikka minkälaisessa kaaoksessa, minä en). Eli säveltäminen - äänilähteiden nauhoittaminen - nauhoitusten korjaaminen /editointi - sovitukseen liittyvät tehosteäänet (jos pitää jotain efektikikkailua kehitellä) - miksaaminen - masterointi - ja kahvitauko.
 
Mutta joo, tätä workflowta voi käsitellä niin mikro kuin makro tasollakin. Näistä itseasiassa yleensä käydään aika vähän keskusteluita, mikä on harmi, koska moni varmaan voisi ottaa oppia muilta. Yksin opiskellessa ehkä helpottaa juuri tuo että jakaa hommat omiin selkeisiin blokkeihin, ja sitten niiden sisällä vielä selkeyttää että mitkä on oikeasti ne keskeiset asiat. GRoove3 ja Macprovideolta löytyy ihan hyöty cubase opiskelu materiaalia. Jos tililtä löytyy n. 20-30e ylimääräistä, niin kannnattaa liittyö jommankumman sivuston kuukausitilaajaksi, sieltä saa paljon hyödyllistä infoa. Nyt vähän väsynyttä tämä meno, kello onkin jo melkein kaksi. Kirjoittelen joskus vähän selkeämmän pään kanssa...
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=210040