Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:AcLAc
Alue:Studiotyöskentely
Aihe:Pari kysymystä kotistudion akustoinnista..
Aika:04.05.2012 06:53
cosmob83:
 
1) Olen suunnitellut laittavani bassoansat kaiuttimien takana olevalle seinälle. 4kpl ei kuitenkaan riitä molemmissa nurkissa lattiasta kattoon. Onko siis korkeudella väliä? Laitanko lattiasta asti niin korkealle kuin menee, vai suurinpiirtein kaiuttimien korkeudelle?
 
2) Tiedän perusteen että noita akustiikka levyjä pitäisi laittaa suurinpiirtein niihin kohtaa seinää josta kaiuttimet näkyvät peilillä. Johtuen huoneen rakenteesta on toisella puolella huonetta peilikaappi, joka osuu sillätavalla hankalasti että sen kohdalle pitäisi tulla yksi levy. Haittaako jos levyt eivät ole symmetrisesti täysin vastakkain, vai riittääkö että ovat suurinpiirtein samalla alueella?
 
3) Kannattaisiko minun ennemmin laittaa noi akustiikka muovit seiniin (minulla on 4kpl 1mx1m palasia), vai pitäisikö kattoonkin laittaa yksi?
 
4) Omistan Ik Multimedian ARC ohjelman mukana tulleen mittamikrofonin. Onko jotain aloittelevalle akustoijalle suositeltavaa mittausohjelmaa jota voisi käyttää apuna akustiikka elementtien laittamisessa?
 
5) Muita mahdollisia vinkkejä aloittelevalle toopelle?
 
Kiitos ja kumarrus!
 
Edit: Lisättäköön että miksaan yleensä suhteellisen hiljaisella volumella. Desibelejä en osaa sanoa kun ei ole db mittaria.

 
1. Laittaisin ne bassoansat etukulmiin alhaalta alkaen ja monitorit niiden läheisyyteen kuitenkin aivan etuseinään kiinni. Monitorien etäisyys toisistaan tulisi olla sama, kuin korviesi etäisyys monitoreista, eli tasasivuinen kolmiomalli.
 
2. Ensiheijastusten tappaminen akustointilevyllä onnistuu vaan, mikäli levy on oikeassa paikassa. Ei siis riitä, että ne on sielläpäin... on myös tärkeää, että kuuntelupiste on keskellä huonetta. Voiko siis kaappia siirtää ja laittaa levyn siihen oikeaan paikkaan.
 
3. Onko paksutkin foamit? No, sivuille yhdet ja kattoon toiset olisi hyvä.
 
4. Ohjelmasta voi olla vähän apua, mutta ilmankin tulee toimeen. On kuitenkin noin vähäisestä akustoinnista kysymys. Ensiheijastukset kuriin ja bassoansat kulmiin...
 
5. Subbarin sovittaminen voi olla haasteellista. Itse en laittaisi ollenkaan, mutta... paras paikka olisi keskellä, kuuntelupisteen edessä ja mielellään monitorien bassolinjan alapuolella. Huomio kuitenkin ne bassoansat kuuntelupisteen etukulmiin. Sohvaa, paksua mattoa ja kirjahyllyä peräseinään suosittelen.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=209747