Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Klezberg
Alue:Tietokoneet ja musiikkiohjelmat
Aihe:DAW ohjelmasi huonot ja hyvät puolet siis itse koettuna
Aika:27.04.2012 10:43
hallu: Elä hupsi, onhan garagenbandkin suomeksi. Jos et itse tunnista suomenkieltä, niin saanhan minä sitä kuitenkin pitää miinuksena? minähän en vaadi, että sinun pitäisi käyttää sitä suomenkielisenä, vaan ainoastaan paheksun ettei kielivaihtoehdoissa ole suomenkieltä. No minä pidän sitä miinuksena joka tapuksessa.

Garageband varmaan toimiikin suomeksi kun se piilottaa enimmät nippeliasiat käyttäjiltä. On ihan toinen juttu kun pitää itse päästä säätämään kaikkea. Silloin jokaisella asialla on oltava täsmällinen nimi jonka käyttäjä osaa yhdistää oikeaan asiaan tai toimintoon. Alan kirjallisuuskin on enimmäkseen englanniksi.

Ei ole ihan triviaali asia löytää toimivaa suomenkielistä termistöä, tarvitaan todella asiantunteva kääntäjä. Jos käännökset tekee yleiskääntäjä tuntipalkalla, niin lopputulos on helposti hämmentävä. Siinä kääntäjä helposti keksii uusiakin termejä sellaisille asioille joilla jo olisi suomenkielinen vastine.

Niinpä sitten suomenkielisten käyttöliittymien kanssa tuleekin tarvetta sanastosta, josta löytäisi siinä käytettyjen termien englanninkieliset vastineet. Viimeistään tämä tulee vastaan kun tulee ongelmia ja joutuu etsimään googlella apua.
Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=33&t=209491