Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:hallu
Alue:Tietokoneet ja musiikkiohjelmat
Aihe:midi kiippari?
Aika:11.04.2012 14:16
Moi, en tiedä näistä mitään joten kysyn. En osaa soittaa pianoa, mutta ajattelin voivani oppia vähän pimputtamaan tämmöistä kiipparia ja katselin nyt sitten niitä tuolla f-musiikissa. Minulla on tietokoneena iMac jossa Logic äänitysohjelma ja lisäksi löytyy ulkoinen äänikortti M-audio fast tarck pro sekä kasa piuhoja ynnä muuta sälää.
 
Katselin M-audion midikiippareita, koska ne ovat kuulemma markkinoiden edullisimpia sekä suosittuja ja toimivat sekä pc:n että macin kanssa. Oxygen mallissa on vain usb-liitäntä eli se toimii itsessään audio interfacena, mutta Axiom mallissa olisi jo oikeat midiliitännätkin (ja sormipadit rummuille). Keystudio sisältää jo oikean äänikortin ominaisuuksia ja sillä voisi äänittää myös audosignaalia. Nytpä sitten kysynkin, että kuinka merkittävä etu oikea midiliitäntä olisi minun kokoonpanossani tai onko sen puuttumisesta odotettavissa ongelmia jos nyt ihan sitä peruskäyttöä ajatellaan (eli äänitään joku midiraita ja loput ääniraitoina ja koitetaan työstää omaa musiikkia). Toinen kysymys koskee sitä, että noiden kiippareiden hintaan näyttää vaikuttavan aika paljon se, että kuinka paljon niissä on muita säätimiä (eli sormipadit, liukusäätimet ja kiertosäätimet yms. lisäävät sitä hintaa). Mitä iloa noista säätimistä on minun kokoonpanossani? (ts. mitä niillä voi säätää?). Myyjä sanoi, että niiden säätimien toiminnallisuus pitää ohjelmoida erikseen, mutta onko se ohjelmoiminen vaikeaa ja pystyykö niitä säätimiä käyttämään audioraitojen kanssa vai ohjataanko niillä ainoastaan midiraitoja? (tarkoitukseni on saada käsitys kannattaako minun maksaa sellaisista ominaisuuksista, vai ostaisinko silläkin rahalla mieluummin laajemman koskettimiston).
 
Noita kiippareita on myös muun merkkisiä esimerkiksi kakewalk, joka on pikkuisen kalliimpi vaihtoehto kuin m-audio. Onko yhteensopivuuden kannalta merkitystä minkä merkkisen ostaa? kiiparin mukana tulevalla softalla ei itselleni ole merkitystä koska käytän sitä kuitenkin logicin kanssa ja sen kanssa yhteensopivan kiipparin tarvitsisin.
 
Toinen juttu mitä olen miettinyt, niin olen tuumaillut, että olisi eri näppärää ohjailla äänityssoftan mikseriä oikealla miksauspöydällä tietokoneruudun asemasta. Onko sellaisia miksausohjaimia olemassa? onko digitaalimikserit semmoisia? olin jossakin vaiheessa aikeissa hankkia erillisen kovalevytallentimen äänitysprojekteja varten, mutta luettuani asiasta tulin siihen tulokseen, että lienee viisaampaa kyhätä kotiäänityksiä tietokoneen ympärille.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=33&t=209248