Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:ganesha
Alue:Yleistä keskustelua musiikista
Aihe:Suomipäissään
Aika:24.03.2012 12:15
Itsellä oli myös jossain vaiheessa sellainen kausi, että Suomesta tuntui tulevan vain paskaa musaa :D - ja jos tsekkaa kuvioita vain formaattiradioiden soittolistojen ja levymyyntitilastojen valossa niin aika paljon sitä paskaa vieläkin julkaistaan. toki jopa listalla käväisee ihan kuranttia kamaa - ja toisinaan hyvien bändien hyvät levyt viihtyvät siellä tovinkin.
 
Suomiräpin puolelta esim. Asan ja Palefacen viimeaikaiset tekemiset ovat erittäinkin hyvää meininkiä, ja voisi jopa väittää että näissä on kuulevinaan jotain perustavanlaatuisesti suomalaista, vaikka musassa onkin vahvoja balkansävyjä - silti sieltä pilkistää jotain ugrilaista, jota ei noissa muissa balkanbändeissä ole vastaan tullut (okei, myönnän että oma kosketuspinta aitoon balkansoundiin on todella kevyt).
 
ja tietysti hevimaana Suomi on ehkä maailman #1. toki täällä julkaistaan paljonkin melko väsynyttä iskelmäheviä ja muuta geneeristä huttua, jota heviksi haukutaan. se terävin kärki maassamme on kuitenkin ihan omalla tasollaan. sen perusteella mitä olen ulkomaisten hevifanienkin kanssa jutustellut niin maallamme tuntuu olevan erityinen maine maailman "parhaana" metallimaana :D Tai ainakin suomalaisittain maustettu melankolinen metallointi tuntuu purevan ihmisiin joka puolella maailmaa. itse olen just nyt täpinöissäni Swallow The Sunin tuoreesta levystä. Olisiko sen voinut tehdä esim. ruotsalainen metallibändi? en tiiä. tuleehan länsinaapuristakin paljon hyvää hevihuttua, mutta onhan noilla Ruotsi-bändeillä hieman eri klangi.
 
jotenkin tuntuu, että popin puolella Suomessa tyydytään hiihtämään ison maailman trendien perässä, ja siksi se rauta ei oikein nouse. indien puolella on enemmän sitä omaa juttua - ja siksi paljon hyviä bändejä.
 
ja mitä itse on tullut nuohottua noita farmiliigan keikkamestoja kaikenmaailman orkesterien kanssa niin kyllä tuolla "pinnan alla" kuplii hemmetin hienoja bändejä. toivottavasti levy-yhtiöiden mainosmarakatitkin vaivautuisivat niitä rosteriinsa nappaamaan.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=1&t=208788