Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:rautayrtti
Alue:Laulaminen
Aihe:studiossa laulamisen ongelmat
Aika:13.03.2012 17:21
kävimme bändin kanssa taannoin jälleen studiossa, ja samat ongelmat iski, niinku aina tähänki asti. ensimmäisenä päivänä jäätävä räkätauti. eka studio-päivä meni siis täysin perseelleen. aina kun joku isompi juttu musiikki-hommissa tulossa, niin tuntuu että elimistö v**tuillessaan kääntyy minua vastaan, vaikka muuten en ole lähes koskaan kipeänä.. sitten toinen ja ehkä isoin ongelma on pieni silloin tällöin kuuluva alavire studio-äänitteissä. keikalla laulaessa en kärsi koskaan vire-ongelmista, ja olen saanut otteeseen jos useampaan kuulla erittäin tarkasta vireestäni kiitosta, ja tiedän oman vireen tolan itsekkin. MUTTA, jotenki aina studiossa tuntuu että laulaessa "lähtee lapasesta". ja totta kai kuulen sen aina jälkeen päin itse. ja laulaessa tajuan, kun menee metsään. monesti haen helpotusta laulamiseen pitämällä studio-luureja "puoliksi" korvilla. tai sitten pyydän musiikin luureihin täysille, ja otan luurit lähes kokonaan päästäni. jos luurit ovat kokonaan korvilla, niin keskityn kuuntelemaan liikaa omaa ääntäni luureissa, ja laulu menee teknisen suorittamisen puolelle, eikä siinä kuulu tunnetta. lopuksi kaiken säätämisen jälkeen käy aina niin, että aika loppuu, enkä ole koskaan täysin tyytyväinen omiin suorituksiini, ja keskityn vain vire-ongelmaan. sitten vire-poliisit kommentoi äänitteitä, ja otan itseeni, koska harmittaa se tosiasia, että studio-laulaminen ei ole meikän vahvin laji, ja omassa vireessä/sävelpuhtauden tajussa ei ole kuitenkaan mitään ongelmaa.
 
onko kenelläkään muilla teillä laulavaisilla ihmisillä samanlaisia ongelmia? jos on, niin miten toimitte stressi-tilanteissa? miten pääsee eroon räkätaudin kirouksesta, ja onko studiossa laulaminen vain sellainen asia, minkä oppii ajan kanssa? autotune on minusta vihoviimeinen keksintö. täytyy mennä ihan stnan huonosti, jos siihen turvautuu.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=37&t=208499