Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:heville
Alue:Aloittelijat
Aihe:Kitaransoiton aloitus
Aika:06.03.2012 08:34
weelie: Voit olla oikeassa, mutta mä en vieläkään (oikeakätisenä) ymmärrä tätä. Mun mielestäni aluksi vasen käteni oli se joka joutui tekemään vaikean työn, oikea käsi vain rämpytti. Ja kysyisin myös että miksi vasenkätinen piano ei ole sen suositumpi?
 
Toki voi olla että tuntuu luontevammalta soittaa vasen- tai oikeakätistä soitinta. Itsekin koen golfin pelaamisen luontevammalta vasurina, vaikka olen oikeakätinen... jos oikeasti pelaisin ehkä jossain vaiheessa voisin pohtia pitäisikö silti pelata oikeakätisesti, että saisi lyönteihin enemmän voimaa.

 
Ihmisten kätisyys ei ole joko-tai, vaan se on enemmän tai vähemmän liukuva asteikko kahden ääripään välillä. Kuitenkin suurin osa ihmisistä on koko lailla oikeakätisiä. Ja kun katsoo tämän ehdottoman enemmistön mieltymysten mukaista soitintarjontaa, voidaan ehkä päätellä että kuitenkin on _keskimäärin_ luontevampaa rämpyttää vahvemmalla kädellä. Ainakin minulla vasenkätisenä oli juuri näin, joten vasenkätinen kitara oli välttämättömyys. Ihan aluksi yritin soittaa oikeakätisesti, mutta silloin tuntui että koordinaatio loppui nimenomaan rämpytyskäden puolelta.
 
Poikkeuksiahan on vaikka kuinka, joten mitään yleispätevää tästä kätisyysasiasta ei voi sanoa. Paras on toki se, että jokainen valitsee sen soittotavan joka tuntuu luontevimmalta. Jos vasenkätinen sitten tykkää soittaa oikeakätisesti, sehän on vain helvetin hyvä juttu tulevaa soitintarjontaa ajatellen.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=11&t=208171