Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:basisti1971
Alue:Elektroniikka ja soitinrakennus
Aihe:Gibsonin lapa
Aika:06.03.2012 08:33
Moi.
 
Tuttu korjaus. Kuten kait kaikille.
 
1: Kuten jo aiemmin on mainittu, kuva ei kerro muuta kuin että kaula on poikki. Parempia kehiin ja miel. muuaalle kuin Naamaan, moni saa näppyjä moisesta ;).
 
2: Korjaustapa on aina tapauskohtainen, pelkkä kuva ei useinkaan riitä sudenkuoppien välttämiseen, pitäisi nähdä itse, pyöritellä, taivutella, tiirailla ja pähkäillä.
 
Joten tyhjentävää kaikista turakaisista Gibsonin kaulan korjaajaksi tekevää vastausta on mahdotonta antaa.
 
Sellainen varoituksen sananen, että on sitten onnistuttava kerralla jollet kuumaliimaa käytä, ja mielellään toki silloinkin ;). Kuumaliimaa lukuunottamatta kun on uudelleenkorjauksessa saatava kaikki vanha liima pois jos ei kerralla onnistuttukaan.
 

 
Vaihtoehtoja on pääsääntöisesti kaksi, joko lavan irroittaminen kokonaan, tai liimaus ja puristus.
 
Em. tapa on pomminvarma, mutta vaatii enemmän pintakäsittelytyötä, jälkimmäinen taasen vaatii huomattavasti enemmän taitoa jotta korjaus olisi kestävä, mutta pintakäsittelyksi riittää paikkamaalaus /-lakkaus tai CA, jota itse käytän tusinakepeissä.
 
Mitä itse korjaukseen tulee, ensin pitäisi saada irtosäikeet ja syyt tarkasti pois liitoskohdasta, parikin poikittaista palaa heikentää saumaa huomattavasti.
 
Seuraavaksi pitäisi saada hipelöinnin ansiosta sauman reunoille päässyt sormipaska veks, tuohon käsissä olevaan rasvaan kun ei liima tarttuile.
 
Kukin käyttää liimaa johon on tottunut, mulla se on aina ollut Kiillon B3, jahka taas alan rakentamaan siirryn "oikeaoppiseen" kuumaliimaan, Titebondit ovat taasen Amerikanmaalla "standardeja".
Eli valinnanvaraa on, ja oikeata tai väärää on vaikea määritellä.
 
Puristusjigit on syytä suunnitella ja valmistaa HYVISSÄ AJOIN ETUKÄTEEN, jigeittä ei hyvää lopputulosta oman kokemuksen perusteella lavan/kaulan liimauksessa aikaiseksi saa.
 
T:Samuli
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=208301