Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Abendspiel
Alue:Koskettimet
Aihe:Voiko synalla aloittaa pianonsoiton?
Aika:16.02.2012 23:25
En tiedä, millaista olis aloittaa pianonsoitto aikuisena, itse aloitin 8-vuotiaana ja koulussa aina inhosin syntetisaattoreita vaikka bändissä soitinkin koskettimia. Älkää käsittäkö väärin: en inhonnut bändisoittoa, mutta synan koskettimien vaatimaa kosketusta en koskaan ilmeisesti oppinut oikein.
 
Nyt aikuisena olen joillekin pianonsoittoa aloittaville suositellut laadukkaita sähköpianoja, jos akustisen soittaminen on mahdotonta. Hyvissä sähköpianoissa on kuitenkin aidon tuntuinen kosketus. Klassisen musiikin soittamiseen nekin kuitenkin tuntuvat kolkoilta, äänen syttyminen ja kesto ovat erilaisia ja joidenkin nyanssien aikaansaaminen (esimerkiksi pedaalin avulla) eivät kertakaikkiaan onnistu yhtä hyvin. Ne siis onnistuvat, mutta eivät aivan tyydyttävällä tavalla. Sähköinen soitin vie hieman erilaista tekniikkaa kohti kuin akustinen soitin. En väitä, että se olisi huonompi tekniikka mutta erilainen.
 
Joidenkin mielestä näillä sointiasioilla alkaa olla merkitystä vasta kun harrastus etenee pitemmälle. Itse ajattelisin, että jo lapsi pystyy soittamaan akustisella soittimella kauniita, tasapainoisia ja musikaalisia ääniä ja koska oman soiton kuuntelun opettelu alkaa samalla kun soiton opettelu, on soittimella merkitystä heti alusta lähtien.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=36&t=207793