Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Kumiankka
Alue:Elektroniikka ja soitinrakennus
Aihe:-50l orkesterikitaran kaulan ohennnus?
Aika:16.02.2012 17:48
Varmaan itse pystyt katsomaan jos siinä joku kaularauta on???
 
Koollahan ei ole väliä kun tikapuut on keksitty sanoi isoisä ja niin poispäin, ei se koko vaan kyky kun Alberttia muistelee... Albert sanoi mulle että se on vähän mihin tottuuu...
 
Mites sitten jos veistää (=raspilla tai santapaperilla hioo) hieman V malliseksi, tai kaventaa sivulta (viilalla?) ja turhat reunakoristeet helvattiin, niin ympärysmitta lyhenee. Kaulan leveydessä milli ja kaksi tai useampi vaikuttaa ihmeellisen paljon. Palkin korkeus vaikuttaa jäyhyysmomenttiin melkoisesti joten lituska lattana voi olla lujuusopillisesti huono, jos hiukka kaventaa tai tekee v-malliseksi tai trapetsin muodon suuntaan niin jäykkyys ei vähene niin paljoa mutta ympärysmitta pienenee ja nakeille tulee enempi tilaa. Tätä muotoasiaa olen monasti pohdiskellut, ja ja jos on pitkät isohkot nakkisormet niin hiukka pulleampi muoto antaa sormille tilaa, Les Paul kitarassakin ei ole kaikista ohuin profiili vaan joskus just sopiva. Stratossakin toisaalta on hiukka liian reunassa ne kielet varsinkin jos talla on usa mitoituksella, kuiteskin on planeetan suosituin malli...
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=207850