Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:ganesha
Alue:Musiikkibisnes
Aihe:(Digitaalisen) Levy-yhtiön perustaminen
Aika:12.02.2012 20:06
DrunknDnkey: Moikka,
 
Olen nyt noin vuoden verran pyöritellyt ajatusta oman (digitaalisen) levy-yhtiön perustamisesta ja nyt on aika tarttua tuumasta toimeen. Yrittäjyys ei sinänsä ole minulle uutta (oma pikkufirma vuodesta 2009), mutta silläkin saralla riittää opiskeltavaa varsinkin näiden kansainvälisten asioiden kanssa.
 
Levy-yhtiön perustamisen ensisijainen syy on oman musiikkini julkaiseminen kansainvälisissä mp3 kaupoissa (Beatport, Junodownload, iTunes) jne. Jakelijan kanssa minulla on jo alustava diili tehtynä. Mainittakoon tässä nyt vielä se, että minä teen elektroonista musiikkia (house/techno/indie dance/nu-disco) jne.

 
Et sä välttämättä mitään omaa levy-yhtiötä tuota varten tarvitse.
 
Ja sitten niihin epäselviin asioihin:
 
1)
 
- Levy-yhtiön omistaja ja julkaistavien biisien tuottaja/miksaaja jne. on yksi ja sama henkilö.
 
- Julkaistava materiaali on ainoastaan digitaalisessa muodossa edellä mainituissa nettikaupoissa ja fyysisiä äänitteitä ei ole näköpiirissä ainakaan lähitulevaisuudessa.
 
Miten Teosto/Gramex asiat vaikuttavat tähän? Käytänössä kysymys on: Pitääkö artistin/tuottajan/levy-yhtiön olla Teostossa ja Gramexissa?
 
Onko jotain muita ns. etujärjestöjä mihin täytyisi kuulua?

 
Luuletko, että biisisi saisivat siinä määrin radiosoittoa, että olisi tarpeellista olla Gramexin asiakas? Jos teet jotain ug-tanssikamaa niin Gramex-asiakkuudesta ei ole juurikaan hyötyä - tosin, eipä siitä mitään haittaakaan ole. Jos et keikkaile esittämässä omaa musiikkiasi ja jakelukin tapahtuu pääasiassa digitaalisesti, ei Teoston asiakkuudestakaan ihan älyttömästi kostu. Digitaalisen musan jälleenmyyjät taitavat joka tapauksessa tilittää pakolliset Teosto-maksut, olit Teoston asiakas tai et? (En ole ihan sata varma tästä) Mut kuten sanottua, jos et juurikaan radioiden soittolistoille ole tähyämässä etkä keikkaile, Teoston hyödyt jäävät aika pieniksi. Itse en ainakaan keksi syytä liittyä asiakkaaksi tällöin.
 
2)
 
Myös digitaalinen musiikin julkaisemin vaatii oman ISRC ja UPC koodinsa. UPC on siis käsittääkseni sama kuin EAN -koodi ja EAN vaihtui GTIN -koodiksi. Tämä GTIN on siis ilmeisesti maailmanlaajuinen standardi nykyään, mutta ovatko jakelijat, kaupat ja muut oleelliset instanssit niin sanotusti ajan hermoilla. Eli kun lisään jakelijan kautta oman biisini ja ilmoitan siihen ISRC -koodin lisäksi GTIN -koodin - hyväksytäänkö se?

 
Oman tuottaja-IRSC-koodin hankkiminen ei maksa paljoakaan, eikä sitä edes välttämättä tarvitse ja noi digijakelijat huolehtivat yleensä myös nuo UPC-koodin - maksua vastaan tosin. Itse käytän sekä konemusaprojektini Astral Jerksin sekä bändin Carved In Ashes kanssa ruotsalaista Record Unionia digijakeluun. Sitä kautta biisit päätyvät myyntiin iTunesiin yms. mestoihin sekä Spotify'hyn.
 
3)
 
Tämä minun tuleva levy-yhtiö pyrkii toimimaan kansainvälisesti, lähinnä siis julkaisujen suhteen. Tuleeko levy-yhtiön/artistin/tuottajan kuulua johonkin kansainvälisiin järjestöihin tai tuleeko olla jotain kansaivälisiä lupia/lisenssejä?
 
Otan mielelläni vastaan kaikenlaisen informaation aiheeseen liittyen. Olen varmasti unohtanut monen monta kysymystä, mutta lisäilen niitä sitten sitä mukaa kun niitä mieleen taas juolahtaa.
 
Kiitos jo etukäteen!

 
Jos julkaisemasi musiikki on omaa tuotantoasi eikä sisällä sämplejä muilta artisteilta, ei mitään lupia tarvitse. Teosto pitää huolen myös siitä, että saat tekijänoikeuskorvaukset ulkomailta jos päätät liittyä asiakkaaksi - kunhan teet teos- ja mahdolliset esiintymisilmoitukset oikein. Mut marginaalisemman musiikin tekijälle ei välttämättä ole ihan hirveän paljon hyötyä Teoston/Gramexin/tms. tekijänoikeusjärjestöjen asiakkuudesta - ellet sitten pyri lisensoimaan musiikkiasi peleihin, elokuviin tms.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=2&t=207733