Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:jthereal
Alue:Puhaltimet
Aihe:Saxofonin sormitus..
Aika:01.02.2012 13:56
Sax-pappa :Kas kun soitetaan ihan oikeaa musiikkia, niin puhallinnuotit on jo valmiiksi transponoitu. Alttofonille in Eb, tenorille in Bb jne, joten transponointi ei jää soittajan huoleksi. Senkun vain soittelee nuottien mukaan. Eri juttu on sitten jos haluat soittaa esim. pianonuoteista muun bändin kanssa, niin sitten tuo transponointi täytyy tehdä lennossa omassa päässään.
 
Tämä on uskomatonta! Te olette niin syvällä tuolla transponointi-maailmassa, ettette ymmärrä mun kysymystä...
 
Koen tuon Sax-papan kommentin sellaiseksi, että jotku saksofonistit haluavat olla tietoisesti vammaisia ja soittaa omista Eb/Bb nuoteistaan, jotka heille joku päälikkö skrivaa, kunnes he joutuvat heräämään oikeaan elämään jossa kaikki tämä on turhaa ja C on C eikä mikään Bb tai Eb. Minun mielestäni on idioottimaista ja aivan turhaa, että kirjotetaan jotain muita nuotteja kuin se mikä on soiva ääni. Voin kuulostaa idiootilta, mutta en ole keneltäkään musiikin ammatilaiselta saanut tähän hyvää vastausta, miksi näin tehdään.
 
Minä tiedä, että on C-foneja ym. ja tiedän että ne Bb viereiset kuulostavat paremmalta monissa soittimissa...
 
Minun mielestä tekee turhaa työtä säveltäjille ja sovittajille kirjottaa jokaiselle torvelle omat nuotit jotta he voisivat soittaa jostain omasta sävellajistaan.
Tämähän on sama asia, kuin että jotku lukijat oppisivat lukemaan Ä kirjaimen Ö'önä ja keskusteluissaan toisten lukijoiden kanssa he aina joutuisivat artikuloimaan uusiksi lauseensa jotta nämä toiset ymmärtäisivät heidän puhettaan.
 
Minua ainakin auttaa HUOMATTAVASTI enemmän fakta siitä, että tiedän mistä saan C'n altolla ja tenorilla, kuin mitä ne hemmetin foni äänet siinä välissä on.
 
Transponoinnilla on varmasti pitkä historia orkestereissa, mutta miksi näin tehdään suorat mutkiksi, sitä en ymmärrä.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=46&t=206110