Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:hallu
Alue:Kitarat: kitarakamat
Aihe:Kitarasi arvo?
Aika:25.01.2012 18:45
Tsugu Way: Olipa jotenkin tyhjentävä ja hyvä kirjoitus!
 
Itsekin yllätyin aikoinaan, kun aloin täällä kauppaa tehdä. Siis siitä, että ei se oma kepukka ole niin arvokas, kuin olin itse mielessäni yhteenlaskenut. Olin mm. kuvitellut, että huippumikit halpiskitarassa miltei tuplaavat sen arvon. Mutta joo - eihän näin siis näytä olevan.
 
Mutta kyllähän hyvällä mikillä on vähintäänkin mainosarvoa. Ainakin itse oastaessani mieluummin valiten sellaisen (halpis)straton, johon on jo vaihdettu mieluiset mikit. Ja jonkun kympin "lisähintaa" siitä voisin maksaa.
 
Ja sehän on hankalaa, jos itellä ei kolvi pysy kädessä. Just on tullut maksettua 150e Seymour Duncaneista ja niiden kolvauksesta 60e paikalliselle soitinkorjaajalle. Sitte kiikutetaan halpislespa myyntiin, kun ei mielytäkään koko kitara. Kaikki neuvoo, että vaihda ne alkuperäiset takas, kun et saa varmasti juuri mitään noista SD:stä, joista juuri maksoin 160 + 60 euroa. Mutta kun en osaa kolvata, niin pitäiskö viedä takas sille soitinkorjaajalle, ja maksaa 60 e, jotta voisin koettaa saada niistä mikeistä 80 euroa erikseen myytävänä.
 
Juu - ja sitte seki tosiaan harmittaa, että on tullut ostettua Fender hintaan 1000e uutena. Sitte puolenvuoden päästä ne onkin kauppoissa jo 850 euroan hintaan. Ja nyt kun aletaan laskea käytetyn hintaa tolla "70% säännöllä", niin se ei olekaan 700e vaan 5950 euroa. Eli hinta on pudonnut ite maksetusta 60:neen prosenttiin. Mutta joo näillehän ei mahda mitään.

 
Juu, me elämme nyt hyperkuluttamisen ja hypertuotannon aikaa, jossa tavaralla ei ole juurikaan arvoa, koska kaikesta on niin valtava ylitarjonta. Tämä toistuu kautta linjan jokaisella alalla. Kaikkea saa hyperhalvalla ja ylijäämä valuu kaatopaikoille. No kitaroiden kohdalla tilanne ei toivottavasti ihan näin lohduton ole, mutta tällainen ajattelu valtaa alaa täälläkin.
 
Oma kitarani on niin arvokas etten ikikuunapäivänä saisi sitä myytyä;-)
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=207231