Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:EP
Alue:Musiikin teoria ja säveltäminen
Aihe:Olen umpikujassa.
Aika:07.01.2012 18:00   (muokattu 07.01.2012 18:03)
milkman: Olen soittanut kitaraa 8-9 vuotta aina välillä aktiivisemmin ja välillä vähemmän aktiivisesti. Aiemmin rämpyttelin akustista, mutta todella epäsäännöllisesti. Olen aina pitänyt soittamista semmoisena kivana rämpyttelyharrastuksena sohvan kulmassa, mutta nyt alkaa harmittamaan, etten tiedä teoriasta juuri tuon taivaallista enkä mielestäni ole kyllä kitaristinakaan kehittynyt 5 vuodessa yhtään.
 
Jokatapauksessa olen tykännyt sävellellä omaksi huvikseni ja yhdelle bändillekin kuutisen vuotta. Aika pitkälti joudun korvakuulon varassa menemään, että mikä mielestäni kuulostaa hyvältä ja mikä ei. En osaa nimetä, että mitä mikin esim. sointukuvio tarkoittaa ja, että minkälainen melodia siihen sopii. Toki pystyn jotain asteikkoja rullaamaan edestakas, muodostaen niistä jotain todella yksinkertaisia melodioita. Tämän vuoksi olen sohinut aika pitkälti korvakuulolla, jos olen jotain vähääkään haastavampaa koittanut. Pystyn jotenkin jotain helppoja kaavoja noudattamaan sointukuvioissa, mutta ongelma on etten ole pitkään aikaan saanut mitään uutta sävellyksiini. Mielestäni kaikki on saman vanhan toistoa eri temmossa.
 
http://randomg.shelli.fi/Huulirasva … evator%20From%20Ass%20to%20Ears.mp3
 
Tuossa nyt viimeisin sävellykseni, joka ei juuri osaa tyydyttää enää, koska tuo on tehty tässäkin osoitteessa 50 kertaa ennemmin. Diggailen tehdä tuon tyyppistä mjysiikkiä, mutta kysymys olisi, että miten tuommosesta kamasta voisi tehdä vielä monipuolisempaa ja, että mihin mun kannattaisi alkaa kiinnittään teoriapuolella ensimmäisenä huomiota, jotta voisin oppia ymmärtämään sävellyshommia paremmin?
 
Kuuntelen paljon erilaisia piisejä ja koitan niistä kerätä vaikutteitakin, mutta lopputulos on aina se sama 3-4 sointua, joista rakentuu oma kappaleeni. :{D
 
En vastaavaa topikkia pikatonkimisella löytänyt, joten pahoittelut, jos jossain on jo valmiita vastauksia. Olisin kiitollinen, jos löytäisitte mulle viidennen, ehkä kuudennenkin soinnun, tai jos neuvoisitte sitä kohti.

 
Jospa lähtisit ihan siitä melodiasta liikkeelle, jos sulla on vaikka valmis teksti niin lukisit sen vaikka ensin muutamaan kertaan ajatuksella.
Sitten alkaisit etsiä sopivaa tunnelmaa sen melodian avulla ja unohtaisit kokonaan ne soinnut siinä vaiheessa.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=39&t=206784