Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:fox
Alue:Kitarat: kitarakamat
Aihe:Mikä idea jopa viidestä palasta rakennetuissa kauloissa?
Aika:05.01.2012 17:24
Decadetroll: Joskus näin jonkun wanhan bc richin, jossa oli suorastaan jo vaneria se kaula, oli meinaan varmaan paristakymmenestä viilusta tehty. Erikoisen näköinen, mutta kuulemma ihan toimiva ja soiva vehjes.
 
Yleensä noissa kyllä on ollut ihan ykspuinen kaulapuu? Ainakin niissä mitä itse olen nähnyt. Bernardo Chavez Rico sr. (ja varmaan B.Rico jr.) käytti huippulaadukasta vaahteraa, mistä kaulapuut vannesahattiin.
Aika monet muut noissa läpirungon kauloissa tekivät sen kaulapuun tuolla cross-banding periaatteella, jotta ei olis se kaulapuu vetänyt mihinkään päin kieroksi - tuo kun on vallankin läpirungollisissa sen koko kitara-aihion turma. Tosin, tuo (yleensä 5 palan laminointi) tulee rakennuskustannuksia kohottavaksi, koska joudutaan monia viiluja valmistelemaan sitä kaulan liimausta varten. Mutta, juurikin tuo ristiinlaminointi kyllä tekee todella vääntölujia kauloja.. Yleisimmin noissa on siis 3 palaa vaahteraa, syyrakenne eri suuntiin, joiden väliin sitten on laitettu useimmiten pähkinäpuuviilut.
 
Tuollasesta monipalakaulasta, mitä edellisessä postauksessani puhuin - olen sellasta 50-luvun saksalaista orkesterikitara/jatsilootaa laitellut, ja kyllä se kaula on ilmeisen tuhtia tekoa vielä vuosikymmenten jälkeenkin. Noissahan ei edes ole kaikissa edes kaularautaa. Ja resonoinnista/soimisesta/sustainista ei ainakaan tuossa ollut tingitty.. ;)
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=206717