Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:kimurantti1
Alue:Kitarat: soittaminen
Aihe:Sointujen merkkaaminen soolossa
Aika:03.01.2012 16:16   (muokattu 03.01.2012 16:46)
baron: Just kun mun maikka, noita se pistää mut treenaamaan.
Jotkut opet sanoo että yksiääniselläkin soittimella (esim puhaltimella) soinnut pitää merkata niin että niitten vaihdokset kuuluu.

 
Jep. Jos mun pitäisi nimetä kymmenen hyvää melodiaa lonkalta, ja sitten katsottaisiin että mitä niissä tapahtuu, niin kumma kyllä sointuäänillä niissä usein pelataan. Ei tietty tarkoita sitä, että joka soinnun vaihdoksessa pitäisi kolata sen soinnun arpeggio läpi, mutta sointuäänistä, eli ns. vahvoista melodiaäänistä olisi hyvä olla niin hyvin kartalla, että äänet kuulee päässään vaikkei kukaan niitä soittaisi, ja että ne pystyy soittamaan silloin kun haluaa. Sointukiertojen bassolinjojen ja sen jälkeen arpeggioiden laulaminen on ainakin mulle ollut tosi hyvä treeni tähän.
 
Jos mä nyt vielä jotenkin yritän havainnollistaa tätä asteikot vs. sointuajattelua:
 
Asteikot ja soinnuthan on teoriassa sama asia. Kun sointu laajennetaan 13-soinnuksi, siinä soi kaikki asteikon äänet ja paperilla se ero onkin juuri näin yksinkertainen. Me kuitenkin soitetaan polyfonista musaa jossa on sointuja sekä sointufunktioita, ja niinpä niiden täydellinen huomiotta jättäminen johtaa yleensä vähän hölmön kuuloiseen soittoon. Asteikko ei ole mitään muuta kuin nimitys tietylle sävelikölle, aivan kuten sointukin. Soinnut kuitenkin antavat informaatiota, joka ei suoraan käy ilmi asteikosta. Soinnuista käy ilmi asteikon sävelhierarkia ja niistä saa vähän haisua, että miten se sävelikkö ihan käytännössä tässä meidän polyfonisessa sointufunktioihin perustuvassa musassa toimii, vähän kärjistäen "mitä niillä asteikon äänillä pitää tehdä, että kuulostaa hyvältä". Vaikka kyse on teoriassa samasta asiasta, niin musiikin funtsiminen jommalta kummalta kantilta yleensä johtaa kovasti erilaiseen soittoon.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=206639