Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:levesinet
Alue:Klassinen
Aihe:Suomalaisen sinfonian historia 1800 luvulta nykyopäivään
Aika:12.12.2011 19:03   (muokattu 12.12.2011 19:03)
megatherium: ajattelin että osat soitettaisiin yhteen ilman niitä erottavia taukoja vai ovatko rajakohdat selvästi erotettavissa vaikka ne soitettaisiin yhteen?
 
Valitettavasti en muista enää varmuudella. Olin aika väsynyt aamuyöstä eikä minulla ole kopiota äänitteestä. Ei siinä ollut yhtään pitkää taukoa mutta onnistuin osittain painamaan mieleeni juontajan mainitsemat neljä(?) osaa, ja ajan kulusta ja tempon ja tunnelman vaihteluista olin päättelevinäni, missä kohdin osat vaihtuivat.
 
Kuuntelisin teoksen uudelleen, koska sen sekavuus saattaisi osittain paljastua säveltäjän persoonallisuudeksi, jossa olisi omintakeisia lainalaisuuksia. Muistan että esimerkiksi Ravelin g-duuripianokonserton 1. ja 3. osat vaikuttivat aluksi kovin sekavilta. Sekavilla teoksilla on taipumus parantua toisella ja jopa kolmannella kuuntelukerralla.
 
megatherium: tänään soi yöklassisessa sangen kiinnostava teos, raition modernin kauden avaava impressionistinen debussy-vaikutteinen joutsenet
 
Joo, omistan äänitteen. Joutsenet taisi olla ensimmäinen kuulemani Raition orkesterisävellys ja muistaakseni jo kuultuani ensimmäiset vajaat 30 sekuntia -ja siinä ei ole vielä paljon nuotteja- ajattelin, että tämän säveltäjän teoksiin haluan tutustua tarkemmin. Pidän kyllä enemmän esim. Fantasia poeticasta.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=9&t=179792